zondag 21 mei 2017

het werk vordert heeeeeeel langzaam

Gut, zo teruglezend in mijn vorige bericht heb ik de afgelopen weken meer gedaan dan gedacht. Ik heb weinig tijd gehad. Werk, nog meer werk, tuin, camper, verplichtingen en feestjes waardoor ik aan de Jeep niet toe kwam. Op de terugweg van een korte campervakantie heb ik bij Powerplus tools een kleine zandstraalmachine gekocht. Van vriend M. kon ik langdurig een goede compressor lenen dus ik kon beginnen.
Dat viel niet mee. Hoewel de prestaties van de compressor voldoende zouden moeten zijn werkte het geheel niet goed. Als de druk goed was kwam er voldoende lucht uit. De zandstraler deed het dan geweldig. Maar na 20 seconden zakte de druk al van 8 naar 3 bar en de motor gaf te weinig vermogen om de druk snel bij te laden.
Dat was balen want wanneer de zandstraler het goed deed was het ontroesten een heel klein klusje.
Om een lang verhaal kort te maken: de compressor had een niet goed werkende motor.
Vervolgens heb ik op marktplaats een weinig gebruikte Abas compressor gekocht. Deze is better maar nog niet optimaal. Gelukkig werkt bij de importeur een hele aardige werknemer die aan het meedenken is geslagen om de druk constant op 5 a 6 bar te houden.
Ik blijf volhouden want als ie eenmaal werkt wordt het opknappen van de Jeep body en frame een fluitje van een cent,
Het volledig zandstralen van de grill koste 1 minuut tijd. Doe dat maar eens na met afbijt en schuurpapier.
                                                                      De zandstraler

De grill is in ieder geval schoon en kan naar de lasser. Er zit namelijk op 1 hoek een breuk. Hetzelfde geldt voor de radiator. Daarvan is de bevestigingsbeugel, die nagelvast een de radiator zit, ook dwars door midden. Dat is de reden dat het ding helemaal scheef op het frame zit.

Ik stop nu even met de zandstraler. Ten eerste moet Abas nog een oplossing zoeken en ten tweede maakt die compressor zoveel herrie dat ik m niet wil gebruiken wanneer de buren in de tuin zitten. Dat geeft niks want dat geeft mij tijd om verder te gaan met het ontmantelen van de motor.
Dat is moer voor moer en bout voor bout veel werk maar gaat op zich vlot. WD40 is een wondermiddel. Inspuiten, een nacht wachten, goede ringsleutel er op, tik met de hamer en los.

Na een paar uurtjes heb ik de carburateur er af, de uitlaat gesloopt, het complete spruitstuk gedemonteerd, de brandstofpomp en de radiator. Terwijl ik onder de auto lig om de bouten van de radiator los te maken zie ik dat de voorzijde van het frame vast gelast is aan de dikke ronde dwarsbalk. Daar moet ik Willem Keizer maar eens over benaderen. Ik denk dat het frame zo krom is als een hoepel. De auto heeft namelijk ooit enorme frontschade gehad. (leuk woord, klopt ook nog, klinkt spannend maar zal wel gewoon een botsing zijn geweest.)
Ik zie op zijn website dat Keizer die frames weer kan richten. Dat mag ie doen en dan mag ie er ook een originele voorkant aan lassen.
                                          Het frame links van de balk heeft andere afmetingen.





Heb ik nog lol? Ja, ik heb nog lol. Het gaat tergend langzaam, het zandstralen gaat met horten en stoten maar ik weet nu al dat ik hier over 2 jaar, wanneer de Willys klaar is (althans rijdt) met plezier aan terug denk,

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten