maandag 4 maart 2024

Voorwiel en voorste rem

 Het heeft vele maanden geduurd maar mijn voorwiel is eindelijk klaar. Het heeft lang geduurd, ook omdat de feestdagen er tussen zaten en uiteindelijk bleek ook dat de remankerplaat niet deugde maar Gerard uit Monster heeft uiteindelijk vakwerk geleverd.

Als ik na een aantal maanden eindelijk het voorwiel kan ophalen krijg ik de ankerplaat niet mee. Het wiel is van binnen helemaal gemoderniseerd met nieuwe lagers maar bij de laatste test blijkt dat de ankerplaat door de vele vorige eigenaren zo is verneukt dat ie niet goed meer in de velg past. Gerard baalt want hij heeft mij eigenlijk voor niks laten komen. Hij gaat ook de plaat reviseren zonder extra kosten en dat vind ik erg fideel want er mankeert nogal wat aan.  En ach, zo erg is het niet dat ik niet aan de motor kan werken want het is stervenskoud in de garage nu we dagelijks de houtkachel aan hebben en de centrale verwarming niet aanslaat. En daarnaast geeft het me tijd om me een beetje verder te verdiepen in de motor. Zo koop ik op marktplaats 3 originele Nederlandstalige handleidingen voor de Harley Davidson, geschreven in prachtig oud Nederlands. Verder kijk naar naar filmpjes van RiE Store (Restored in England) op YouTube. 

En dan bezorgt de post een doos met de ankerplaat.

Ook de remschoenen zijn nieuw. Gerard heeft vakwerk geleverd. De filmpjes hebben me geleerd wat ik nu moet doen. Het aanbrengen van de onderdelen die ervoor zorgen dat de vering in de voorvork zijn werk kan doen. Maar eerst even het wiel plaatsen en genieten.

Het begint met het aanbrengen van messing ringen en een geleider in de juiste volgorde.

De volgorde is belangrijk maar staat ook in de partslist. Wat niet in de partslist staat, is dat de halvemaanvormige uitsparing in het uitsteeksel aan de as moet passen. 

Daarna monteer ik de beugel tussen remanker en voorvork. Daar hoort een speciale borgring bij die ik enkel in chroom kan kopen. De monteur van RiE store laat zien hoe die gemonteerd moet worden.

Dat ie verchroomd is, is jammer maar dat los ik op met de spuitbus en dan is het voorwiel klaar. Het wiel draait perfect en als ik de remhandel beweeg werkt de rem perfect.



Volgens de RiE Store moet ik voor het juiste gewicht nu eerst het blok plaatsen. Daarna kan ik buiten testen of de vering van de vork goed werkt en de wielen er goed in zitten. Dat gaat spannend worden. Maar nu eerst mijn motorsteun in gebruik nemen. Die kreeg ik er gratis bij toen in de heftafel kocht. De motor past er perfect in en staat zo stabiel dat ik tzt het blok er zo in kan tillen. Maar eerst originele bouten met kroonmoeren scoren voor het blok. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten