zondag 19 november 2023

Achterwiel en achterste rem deel 2

Veel foto's vandaag want op het internet is helemaal niets te vinden. Dat komt vooral omdat op alle foto's de tassen het zicht belemmeren. Maar eerst even iets rechtzetten. Het tandwiel van de primaire ketting is niet met puntlasjes vastgezet. Harleypleats heeft vakwerk afgeleverd door het op de originele, voorgeschreven wijze te doen, met nieuwe nagels. 

Als ik de trommel ophaal krijg ik gelijk de sleeve en de afstandhouder (retainer) mee. Nu kan ik de rem monteren en het wiel in het frame hangen. Eerst eea aan de remtrommel monteren te beginnen met de speedometer unit, het kroonwiel dat in de remtrommel de snelheidsmeter bedient. 

Het past niet maar als ik de gaten in de lip op de trommel en in de trommel voorzichtig uitboor om de corrosie te verwijderen krijg ik de unit er in. Ik zet nog niks vast want ik moet straks eerst weten of het kroonwiel in beweging wordt gezet door het tandwiel om de as in de trommel. 

Op de trommel komt een nieuwe hevel voor de voetrem. Die past voor geen meter om de vierkante bout die de schoenen beweegt en het kost me ruim een uur om het vierkante gat in de hevel uit te vijlen tot het wel past. 

Van de Jeep-restauratie heb ik nog heel veel bouten en moeren over, dus de juiste moer is zo gevonden. De hevel werkt uitstekend want de schoenen bewegen perfect. Daarna monteer ik de clevis, de verbinding tussen hevel en voetrem. Uiteraard past ook dat niet. Het gat is te klein en de pin een millimeter te kort. Ook daar moet ik weer met de vijl langs voor het past. Als ik de trommel in het frame pas loopt de moer van de hevel vast tegen de stang van het spatbord. Dat moet ik fors bij-buigen.

                                             

Nu het wiel monteren. Zonder retainer gaat het wiel er makkelijk in.

Maar als ik de sleeve om de as in de trommel en de retainer naast de hub monteer, krijg ik het wiel met geen mogelijkheid in de uitsparingen in het frame. Ik kom gewoon een millimeter te kort. Misschien is de retainer net te lang of het frame ietwat gebogen. Ik durf echter niet teveel met de flex en de vijl uit te vijlen want voor ik het weet zit het geheel los.

Ik tik de as ietsje naar buiten maar ook dat helpt niet. Het frame blijft hangen achter de retainer. Ik besluit om het frame heel "subtiel" een paar millimeter te verbuigen. Daarvoor gebruik ik de subtiele garagekrik maar ik moet het frame bijna 4 centimeter naar buiten buigen om daarna een millimeter verschil te krijgen.

Ook vijl ik de uitsparingen in het frame een fractie uit die daarna in de rust-o-leum gaan.


En het lukt! Als ik het wiel er in hang en de kop van de as 1 tikje met de hamer geef, schiet het wiel op zijn plek. 

Nu gaat het snel. Ik zet de as vast met de 2 bouten, borgmoer en retainer en test de speedo-unit. Yes! Het kroonwiel draait en kan vastgezet worden met de retainer. Nu moet ik het wiel recht in het frame zetten. Dat doe ik net als bij een oude fiets door de afstand tussen velg en frame aan beide zijden op te meten. Als dat gedaan is draait het wiel goed en het kroonwiel draait nog steeds mee. Als laatste test ik de voetrem. Ook die werkt perfect.   

(De retainer van de speedo-unit is goed te zien. Hij zit met een boutje en een moertje vast aan de trommel en houdt de unit op zijn plaats. De ankerplaat van de trommelrem zit nog met een tijdelijke bout vast.)

                                                       As zonder bouten en borgringen. 


                                       ....en met moeren. (enkel het groen nog een beetje bij-spuiten)

                                                                De linker zijde.

Klaar! Spatbord op zijn plek. Nu het voorwiel. (in de wetenschap dat het achterwiel er nog een paar keer uit moet voor de bagagedrager en de ketting). Ik krijg er steeds meer lol in vooral omdat ik de partslist steeds beter leer lezen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten