vrijdag 15 maart 2024

Motorblok plaatsen

 Een mijlpaal. Op basis van de aanwijzingen van RiE Store heb ik vandaag het blok geplaatst. Met het gewicht van het blok kan ik beter testen of alles in de wielen en de voorvork(vering) klopt. Om het blok te kunnen plaatsen had ik de juiste bouten met kasteelmoeren nodig en 2 speciale bouten voor in de cilinderkop. Om met dat laatste te beginnen: omdat ik het nummer niet kon vinden heb ik die nog niet. De 4 andere moeren heb ik via Boon nadat ik eerst bij Eppie in Paterwolde was geweest. Ik had nog nooit kennis gemaakt met deze oudste HD dealer van het noorden dus op een vrije middag de auto gepakt om handen te schudden.

Eppie is een vreselijk aardige man die mij een ruim 2 uur durende rondleiding in zijn winkel en garages gaf maar helaas ging ik na het bezoek zonder bouten retour. Maar goed, Boon leverde snel zodat ik op een andere vrije middag samen met de buurman het blok kon plaatsen. De buurman had ik gevraagd om voor de zekerheid een paar extra handjes te hebben als het blok niet goed zou passen. Het laatste wat ik wil is dat de motor op de hefbrug omkukelt. 

Voor ik het blok plaatste heb ik eerst de steunen helemaal kaal geschuurd zodat ik straks een goede massa heb tussen blok en frame. 

Binnen 5 minuten zat het blok in het frame. Het paste als een handschoen en de 4 bouten kon ik met de hand door de gaten duwen. Mijlpaal!



Nu het volgende hoofdstuk: de stroom. Dat gaat niet alleen tijd kosten maar ook geld want ik heb bijna niks: 2 bobines en een paar lampdelen. 

Gelukkig heeft Olaf nog wel eea liggen. Komende weken weer wat financiën genereren en in de tussentijd me verdiepen in de boeken inclusief de theorie van stroom want dat is na de Jeep aardig weggezakt. Maar wel leuk want ik word weer gedwongen me te verdiepen in de techniek en daarom ben ik ooit met deze hobby begonnen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten