vrijdag 3 november 2023

achterwiel en achterste rem

 Eerst een iconisch plaatje:

Samen met de grote koplamp is dit het bekendste plaatje van een klassieke Harley Davidson. 

Nu weer verder met de opbouw. RiEstore zegt dat je het beste de wielen als eerste kunt monteren omdat de motor dan veel steviger op de brug staat. Dat lijkt mij ook want die van mij wordt nog steeds met spanbanden overeind gehouden.

Het voorwiel gaat binnenkort voor revisie naar Monster dus begin ik met het op het oog goed uitziende achterwiel. Eerst een rotklus, het kaal maken van de velg en de spaken omdat ik wil controleren of de velg goed is en omdat ik de restauratie mooi wil doen. Het kost me flink wat uren om de dikke lagen verf van het wiel te verwijderen en dat ik rond de spaken moet krabben maakt het er niet makkelijker op. Uiteindelijk is de velg kaal waarna het metaal me tegemoet glimt. Dat valt zeer zeker niet tegen. Geen enkel plekje corrosie te vinden. Ik volg de bijbel van Bruce Palmer en spuit de velgen RAL 6014 en de spaken in parkerized. 

Daarna gaan we een week met de camper weg, gevolgd door een weekend weg met de kids vanwege mijn ambtsjubileum. Als ik na 2 weken weer verder ga is de verf keihard. Nu de techniek. In eerste instantie besluit ik aan de as en de lagers niets te doen maar omdat er een nieuw tandwiel om de remtrommel gemaakt moet worden en ik daardoor de velg toch voor een deel moet demonteren, besluit ik toch een kijkje te nemen in het inwendige. Daarvoor kijk ik een paar avonden Youtube filmpjes tot ik goed snap hoe die as in elkaar zit. Dat is vrij simpel en lijkt eigenlijk op de Jeep. Een sleeve, naaldlagers, shimms en oilseales. Met de hand kan je voelen hoe erg de slijtage is. 

 

Als ik het wiel open val ik van de ene in de andere verbazing. De velg ziet er uit als nieuw. Alsof ie zo uit de fabriek komt. De bouten van de remtrommel glimmen me tegemoet en de andere schroeven zijn ook prima. Ook de vetnippel in de as werkt uitstekend. 

De naaldlagers aan beide kanten zijn in uitstekende staat. Nergens zit ook maar enige speling. Ik besluit de hele boel met rust te laten en vol te pompen met vet. 

De remtrommel met het tandwiel breng ik naar Harleypleats. Volgens de manual moet je een nieuw tandwiel vastmaken met 24 rivets (klinknagels) van 2 verschillende maten, Maar als de gaatjes uitgelubberd zijn moet je andere gaten boren en daar een nieuwe maat rivets in monteren. Dat is mij echt veel te specialistisch. Dat mag Tjalle Reitsma doen. Die begint echter te lachen als ik de trommel bij hem in Exmorra aflever. "wij maken het tandwiel altijd met een paar puntlasjes vast."zegt hij. Als purist moet ik even slikken maar hij is de expert dus laat ik het bij hem.

 Ik bestel ook nog even een sleeve voor om de achteras, een afstandsbus tussen wiel en frame en een juiste maat inbussleutel om de wielbouten aan de trommelrem los te kunnen maken.

 

De sleeve die bij de motor zat past namelijk niet om de as omdat het een heel ander model is van een ander type motor.

 Al met al geef ik weer een kapitaal uit deze maand want bij flathead45 en JW Boon koop ik nog wat losse bouten en moeren, wat remonderdelen en het tandwiel voor de speedo. Die zit namelijk vast in de remtrommel. Als laatste maak ik de remtrommel met veel moeite kaal om hem opnieuw te kunnen spuiten. Dat maakt het geheel straks heel mooi. 

Ook het oilseal krijgt de juiste kleur. 

Nu wachten op onderdelen. Zin in want daarna kan het achterwiel gemonteerd.



  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten