zondag 15 oktober 2023

Kleine dingen en de claxon

 En verder........In het frame vervang ik de bus waar de zadelpen in zit. De oude bus is volkomen versleten wat betekent dat dit frame heel veel gebruikt is. Dat zegt iets over de authenticiteit. 

Na montage moet ik hem trouwens uitvijlen omdat de zadelpen niet meer op en neer kan en dat rijdt tzt erg vervelend. 

Omdat ik het zadel monteer moet ik ook de veer die de pin tussen zadel en zadelpen vast zet, vast maken. Geen idee hoe dat raar gevormde veertje zit. Uiteindelijk vind ik op Google de juiste afbeelding en blijkt dat ik de verkeerde veer heb, namelijk voor een korte T-bar. Als ik m verbuig past ie maar de juiste staat al op mijn bestellijst.

Daarna ben ik een middag bezig met het kaal maken van het achterwiel. Dat is een k...klus omdat je om de spaken heen moet. Maar met verschillende schuurmachines en flink wat afbijt krijg ik het wiel kaal. Het spuiten wordt straks nog wel een klusje want de spaken moeten zwart en de rest groen op de star-plate na die om de naaf komt. 

Maar eerst een leuke klus. Restauratie van de claxon. Het is een origine 6v Delco Remy dus ik moet heel voorzichtig zijn. 

De binnenkant van de claxon ziet er trouwens uit als nieuw, Ik denk niet dat ie ooit open is geweest.

Met de Dremel en heel veel moeite weet ik de ring met de fabrieksnaam los te wrikken van de behuizing.


 
Daarna maak ik de nieuwe (en voor de WLA juiste beugel) heel zorgvuldig op maat om hem daarna met hulp van de bankschroef om de resten van de claxonknop te persen. Daarop leg ik de Deco Remy ring. Het geheel zet ik vast met een ring die ik met 2 componenten bootlijm vast plak. De beugel zit dus geklemd waardoor de resonantie blijft.

Voor ik het geheel groen spuit (volgens de restauratiebijbel) test ik de claxon eerst. Bij de eerste test doet ie het amper maar als ik volgens de manual alle schroeven aandraai waardoor de trilplaat vast komt te zitten en ik de stelschroef een klein beetje draai hoor ik een keiharde toeter. Daarna spuit ik alle delen groen. Zo heb ik een originele claxon voor een heel klein prijsje. 




 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten