zaterdag 8 juni 2019

Bedrading aanleggen deel 5 en slot.

De bedrading aan de achterzijde is goed. De achterlichten, de remlichten en de richtingaanwijzers werken. Nu verder met de voorzijde. Dat is nu niet meer moeilijk. De koplampen zijn zo gefixt. Het enige dat problemen geeft is de voetschakelaar voor High beam en Low beam. Ik heb daarvoor de schakelaar gebruikt die in de auto zat en waarvan ik tijdens de eerste en enige testrit had geconstateerd dat ie werkte. Ik had echter niet getest of ie in beide standen werkte. De schakelaar werkt in zoverre dat ik wel of geen licht heb. Geen High en Low beam. John heeft de oplossing. Ik heb 2 draden omgewisseld. De + draad hoort in het midden te zitten van de 3 aansluitingen. Als ik dat heb omgewisseld werken beide standen.






Nu de richtingaanwijzers. Ik bel stad en land af om aan 6V oranje knipperlichtjes te komen maar niemand heeft ze. Na 10 telefoontjes geef ik de moed op en zaag hele kleine stukjes oranje perspex uit die ik in de oorlogsverlichting plak. Het resultaat is perfect. Ik kan nu voor altijd gewone 6V lampjes gebruiken die 50 cent per lamp kosten.

 Ik loop nu richting einde. Het laatste wat ik doe is het installeren van de claxon. Het is even zoeken hoe de claxon aan de 4 resonantie plaatjes vast moet maar een foto op G503 helpt. Daarna werkt de claxon. Keihard!



De stroom is klaar. Nu bellen met de RDW. Kijken of ik eind juni terecht kan.
Dat is een domper. Ze zijn wel heel aardig maar ik kan in Heerenveen pas ergens in augustus terecht en die datums zijn nog niet beschikbaar. Wel beloven ze me actief op zoek te gaan naar een gaatje in de agenda. "Daarover wordt u maandag gebeld."
Een week later ben ik nog niet gebeld.
Ik ga ondertussen verder. Ik wil proefrijden.

Om te kunnen rijden moet de auto beschikken over pedalen, een stuur en een stoel. Ik doe weer een hele avond een hele vieze K..klus. Ik zandstraal de originele Slatstoel. Het is een heidens karwei maar het resultaat is mooi.


de bekende lasnaad van de Slat
Daarna las ik het blikken achterplaatje aan de achterzijde van de stoel. Dat is een heel secuur werkje omdat het heel erg dun blik is. Het lukt me dan ook niet om hem echt heel erg vast te lassen. De stevigheid komt van de boutjes waarmee straks ook de kussens worden vastgezet.


Het gaspedaal is ook even zoeken. Hoe zit die rubber but-plug aan het pedaal? Chris weet gelukkig hoe het zit.


Het rempedaal is een eitje maar het gat van het koppelingspedaal moet ik ernstig vergroten om een vrije slag te hebben. Gelukkig zie je dat in het totaalplaatje niet.

Nu kan de tank er in. John en Joop hebben me gewaarschuwd dat ik geen vilt of canvas voor de anti sqeek banden moet gebruiken. Als die nat worden drogen ze heel erg slecht op en ontstaat in no time roest. Ik volg hun tip en gebruik daarom een oude fiets binnenband.


Ik ben benieuwd of het uiteinde van de brandstofleiding onder de auto correspondeert met het uiteinde van de tank. Als ik een gat boor in de bodem blijkt het perfect op zijn plek te zitten. Dat is toch wel bijzonder. De carrosserie is origineel en opgeknapt, de leidingen zijn replica en zo,n beetje op het oog aangebracht en de tank is net als de tankbak een met de hand aangebracht replica.

Het mag dan wel mooi pas lijken, het verbinden van leiding en tank is een ongelooflijke rot klus waarvoor ik de hulp van de buurman moet vragen. Ik lig onder de auto om de leiding en moer aan te drukken terwijl hij in de 3 centimeter ruimte tussen bodemplaat en tank met sleutel 1/2 de moer mm voor mm aandraait. Hoe je dan ook nog tevoren de rubber ring onder de tank rond de leiding aan moet leggen om daarna blind de moer aan te draaien is mij een raadsel. Ik breng die rand pas aan als de moer vast zit. Daarvoor moet ik de ring wel doorknippen maar dat ziet niemand.

De 2 banden waarmee de tank vast wordt gezet passen redelijk. Het valt me op dat ik erg lange bouten moet gebruiken. Maar dat maakt niet uit. Het past.
Het is ook nog een studie hoe de rubbers aan te brengen rond de tank. Staman heeft me 4 rubbers geleverd die rondom de tank moeten worden aangebracht en moeten voorkomen dat er troep tussen tank en bak komt. 3 van de 4 rubbers zijn duidelijk. De 4e echter niet. Het rubber dat tussen achterspatbord en tank moet past totaal niet. Ik leg dat maar los onderin. De overige rubbers passen wel goed.

voorzijde

Nu het moment surpreme: past de stoel? Dat valt niet tegen. In vergelijking met de oude gaten scheelt het 1 centimeter en dat kan ik makkelijk wegwerken. De zenderunit past overigens erg slecht in de MD Juan tank. Ik moet de gaten in de unit met veel moeite uitboren voordat de 5 boutjes passen.



het bekende hardhouten latje.
Als laatste zet ik het stuur er op. Nu starten. Dat is nog best spannend want voor hetzelfde heb ik een paar kabels verkeerd aangesloten en heb ik gelijk brand. Ik vraag de buurman om toe te kijken. Gelukkig is alles goed aangesloten. Sterker nog, hoe vaak ik de auto ook start, de dikke kabels van de accu en de startmotor worden niet heet.

Dat starten valt verder zwaar tegen. Ik krijg de auto met geen mogelijkheid aan de praat. Als ik benzine in de carburateur giet start ie goed en loopt ie 2 tellen maar daarna slaat de motor af. Ik stel Chris en John vragen en zij geven onafhankelijk van elkaar hetzelfde antwoord: waarschijnlijk is er iets met het vacuĆ¼m. Ik moet alle verbindingen nalopen.

Ik ontdek bij het benzinefilter dat ik de 2 loze nippels aan de zijkant niet heb aangedraaid. Ook draai ik alle andere verbindingen aan maar het helpt niks. Tijd voor deduceren zoals John me aangeeft.
Ik demonteer de flexibele leiding en breng daar een losse slang aan die in een jerrycan uitkomt. De Jeep start en loopt daarna feilloos. Het ligt dus aan het filter of de tank.
Ik blaas de achterste leiding tussen tank en filter door om te checken of ie verstopt zit. Ik hoor de benzine bubbelen in de tank wat goed is maar het valt me op dat het lijkt alsof de leiding bijna boven de benzine uit steekt. Dat terwijl er meer dan 5 liter benzine in zit. Ik besluit er nog 5 liter in te gooien.
Kennelijk is dat de juiste oplossing want als ik daarna de motor start loopt ie uitstekend.


Ik verwijder een paar auto's van de oprit om een stukje te rijden maar helaas. Tot mijn grote frustratie wil de auto niet in de versnelling. Kennelijk is de koppelingskabel veel te slap afgesteld. Dat verbaast me niet want ik heb hem alleen maar aangebracht. Verder niks. Toch baal ik als een stekker.

Ik neem inwendig een besluit. Ik merk dat ik de laatste tijd haastig ben. Ik moet en zal eind juni naar de keuring. Ik laat dat los en niet alleen omdat de RDW niet meewerkt. Ik wil wat meer rust. Het is een hobby. Ik zie wel wanneer ik klaar ben. Het is ook niet erg om hem in augustus of september te laten keuren. Ik wil een goede en mooie auto. Dat is belangrijker dan meedoen met Arnhem.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten