zondag 26 mei 2019

Bedrading aanleggen deel 4

Goed, de achterlichten en de remlichten werken. Dat geeft moed en ik moet zeggen dat ik het ook iets meer begin te snappen. Nu verder met de richtingaanwijzers. Ik wil daarvoor de BO lights gebruiken zodat er straks geen lichten op mijn Jeep zitten die er (uiterlijk) niet op horen. Ook wil ik het dashboard, dat de grootste blikvanger wordt, 100% Slat houden dus de schakelaar van de richtingaanwijzers wil ik min of meer verborgen onder het dashboard monteren.
Om aan te geven hoe weinig is weet heb ik een klein schakelaartje gekocht dat op een antieke tracktor hoort. Als ik een foto van het ding naar Chris stuur vraagt hij of in dat kleine schakelaartje ook de clignoteur is ingebouwd. Pas na een hele tijd denken begrijp ik wat hij bedoelt. Zonder clignoteur of knipper relais wordt de stroom niet onderbroken. Dat ding moet er dus ook nog komen. Ik zoek contact met John, de monteur van Staman die nog een 2e hands Hella 6V relais heeft liggen. Met hulp van een schakelschema van Google monteer ik de draden, relais en schakelaar en maak een proefopstelling.


Yes. Nu aan de slag met de schakelaar. Met een metalen beugeltje monteer ik die onder het dashboard, vastgemaakt aan de metalen plaat die naar het schutbord loopt. Het relais plak ik met ductape op dezelfde plaat.


Daarna sluit ik de lampen aan voor de laatste test.


Helemaal goed. Nu de volgende klus. De montage van de fuelmeter, of beter gezegd, de zeldzame Gasmeter. Ik had de pootjes al eens een keer doorgemeten en die leken goed. Bij Staman heb ik een nieuwe vlotter gekocht dus vol goede moed monteer ik de meter. Die doet helemaal niks. Er komt spanning vanaf de grote vaste zekering maar er komt geen spanning op de draad naar de vlotter. Dat is K.. Maar misschien zitten de draden verkeerd om aan de pootjes. Als ik ze omkeer meet ik spanning in de draad naar de vlotter. Yes. Dat is goed. Ik monteer de vlotter en zet er een massadraad aan. Dan draai ik de contactsleutel om en.....yes. Hij doet het. Als ik de vlotter op en neer beweeg beweegt de naald in de gasmeter mee.
Ik loop juichend de kamer in om het aan mijn lief te laten zien. Maar als ik het haar wil demonstreren doet de meter helemaal niks. Sterker nog. Ik hoor een heel zacht "tik-geluidje"en ik weet genoeg: de zekering is door. Er zit ergens sluiting.

Ik baal als een stekker want ten eerste heb ik geen nieuwe zekering a 12 euro en ten tweede weet ik niet waar de storing zit dus het monteren van een nieuwe zekering alleen zou dom zijn. John raadt me aan om bij de auto vakhandel een zekeringhouder te kopen en dat blijkt een gouden idee. Voor 5 euro koop ik een zekeringhouder en 10 zekeringen van 10 ampere. Aan het einde van de avond zijn ze alle tien doorgebrand want ik snap er helemaal niks van. De ene keer doet de meter het een paar keer goed voordat de zekering door brandt en de andere keer brandt ie gelijk door na het omdraaien van de sleutel.

De gasmeter is een zeldzaam en heel kostbaar ding dus ik moet hem koste wat kost goed krijgen.
Ik ga op zoek en vind op G503 een speciale pagina waarop met foto's en simpele tekst beschreven is wat je allemaal kan onderzoeken als je hem uit elkaar haalt.
Ik meet de meter door zoals beschreven in de tekst. De Ohm waarden zijn goed. Daarna haal ik heel voorzichtig het glas van de meter door de omgefelsde randen om te buigen met een tangetje en een schroevendraaier.

Als ik de binnenkant doormeet zijn ook daar de waardes goed. Met een vergrootglas onderzoek ik de 4 draadjes die binnenin gesoldeerd zijn.


Die zijn allemaal goed en zitten zoals het hoort. Maar dan lees ik dat de pootjes heel goed geïsoleerd moeten zijn ten opzichte van het huis. De pootjes en de moertjes aan de pootjes mogen absoluut geen contact maken met de behuizing omdat beide pootjes een plus zijn en het huis de min. Bij mijn meter kunnen de pootjes een beetje bewegen in het huis en raken steeds de rand, Daarnaast raken de moertjes de behuizing. Daar zit dus mijn storing.

Het koperen plaatje tussen de beide pootjes moet het huis juist WEL goed raken. De pootjes niet. Ik doe dus wat krimpkous om ieder pootje en voor de zekerheid een paar rubber ringetjes. Aan de buitenzijde van het huis doe ik ook fiber ringen.

De bevestigingsbeugel van de meter isoleer ik ook zodat die ook de pootjes niet raakt. Daarna monteer ik het hele zaakje weer nadat ik eerst rond het gat in het dashboard alle verf heb verwijderd. De gasmeter is namelijk ook erg gevoelig voor massa storingen. Als ik alles aangesloten heb werkt de meter feilloos. Ook dat probleem is opgelost en daar ben ik erg blij mee.

Nu een leuk klusje: de 1e model filterette. Van Chris heb ik voor een heel klein prijsje een deel van een filterettehuis gekocht. Bij dataplates4U koop ik een prachtig replica merkplaatje en bij metaalbedrijf IJdema in Harlingen laat ik voor 20 euro een nieuwe deksel maken. Als voorbeeld gebruik ik foto's van een filterette die ik gevonden heb op Ebay in Duitsland. Daar staat namelijk al een half jaar een splinternieuwe te koop voor het enorme bedrag van 595 euro. De foto's van dat apparaat komen nu goed van pas.
Als ik het deksel met 2 kleine scharniertjes monteer en het kastje een paar keer gespoten heb is het resultaat prachtig. Bijna niet te onderscheiden van het origineel.


Vóór ik het kastje monteer doe ik nog een laatste test om de stroom onder het dashboard te controleren. Alle schakelaars werken en alle lichten branden of knipperen. Dat betekent dat ik nu de draden netjes kan bundelen onder het dashboard en het filterettekastje kan aanbrengen. Ook monteer ik nu de snelheidsmeter.
Daarvoor moet ik nog een half uurtje op mijn rug in de bak liggen maar dat is op die dikke kussens geen straf.

De oude dame begint echt mooi te worden nu. Als ik tzt helemaal klaar ben plak ik alles af en spuit ik het dashboard nog 2 keer. Dan moet het helemaal goed zijn. 

Het is mooi weer dus de auto kan naar buiten. Dat is handig want ik heb ruimte nodig om de spatborden en de grill te monteren. Dat kost een hele middag en de nodige kleine kunstgreepjes maar uiteindelijk past het erg goed. Nu moet ik de drie delen weer demonteren om tussen ieder deel anti squeek band aan te brengen.



Met dat canvas band er tussen kan ik de delen definitief vast zetten. Het staat erg goed en, nog belangrijker, het zit muurvast. Ik durf zelfs wel op het spatbord te gaan staan.
Nu kan ik eindelijk de stroomregelaar monteren en de bedrading aan die kant aanbrengen.


Dat is zo gepiept. De bouten die uit de dynamo steken hebben verschillende diktes en de ogen in de groene en rode draad hebben verschillende groottes. Een kind kan dus de was doen.

Ik begin nu lekker op te schieten. De BO lights haal ik uit elkaar om het zwarte plastic te verwijderen. Het worden immers richtingaanwijzers. Dat gaat gemakkelijk met een schroevendraaier.




Ook de koplampen heb ik zo weer in elkaar en aan de grill vast. Uiteraard gemonteerd met originele TR20 boutjes.

De lampen zijn tot het laatste boutje compleet maar de boutjes waarmee de ringen die het glas vasthouden vastzitten zijn zo rot als een mispel. Die moet ik morgen even nieuw kopen bij de vakhandel. Dan maar een klein ander klusje. Ik heb alleen de linker air deflector. De rechter is onderweg uit Engeland maar dat geeft niks want rechts lopen geen draden. Links wel dus die deflector moet gemonteerd. Daarom moet ik nu (eindelijk na 2 jaar) aan de slag met mijn zeldzame paardenhaar. Het aanbrengen is makkelijker dan ik dacht want de originele kleine gaatjes zitten nog in de deflector.


Ik lig lekker op schema. De komende dagen hoop ik de lampen brandend te hebben. Als dat lukt ga ik een afspraak maken met de RDW. Dat durf ik dan wel aan.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten