donderdag 2 mei 2019

bedrading aanleggen deel 2

De KTR beurs valt ietwat tegen want ik vind alleen maar 2 achterbumpertjes. Maar toch iets gescoord! Thuis ga ik verder met de stroom want dat heeft prioriteit omdat ik nog steeds als doel heb om uiterlijk eind juni naar de RDW te gaan. Ik weet van Chris, die zijn Slat net met succes heeft laten keuren, dat het na het maken van een afspraak een maand duurt voordat je aan de beurt bent. Ik wil dus eind mei de stroom klaar hebben. Dan kan ik daarna een afspraak maken en dan heb ik een maand de tijd om de jeep verder af te bouwen. Dat betekent benzinetank, stoelen, bumpers en veel losse dingetjes die verplicht zijn voor de keuring. Dat moet te doen zijn.

Ik heb de kabelboom naar achteren getrokken en nu wil ik hem testen. Maar voor ik dat doe realiseer ik me iets dat ik steeds heb genegeerd. Mijn bedrading is naar origineel gemaakt en dat betekent 1 achterlicht en 1 remlicht. Dat wil ik niet want dat vind ik niet veilig en veiligheid is 1 van de weinige concessies die ik doe. Ik haal bij Staman een extra kabel en 2 dezelfde Sealed Beams met remlicht en achterlicht. Vervolgens meet ik de draden door. Ze zijn goed. Daarna zet ik spanning op de achterlichten met hulp van een testdraad van de accu + naar de zekeringenkast. Helaas geen spanning. Ik pieker me helemaal suf hoe dat kan tot me de volgende dag te binnen schiet dat ik nog geen enkele Bondstrap heb aangebracht. En aangezien de carrosserie volledig op rubbers staat is de massa waarschijnlijk 0.
Na de installatie van de motor heb ik de nodige Bondstraps aangebracht maar nog niet één aan de carrosserie. Dat is wel even een klusje want er is maar heel weinig info te vinden op het net. Ik moet mij vooral vasthouden aan een aantal primitieve tekeningen op G503. Maar uiteindelijk lukt het aardig. Ik moet overigens eerst de chokekabel en handgaskabel aanbrengen omdat ook daar een Bondstrap aan vast zit. Je denkt dat dat een makkelijk klusje is van een paar minuten maar ook bij die 2 kabels duurt het meer dan een uur voor ze eindelijk goed zitten en werken.


aan de beide kabels EN aan de olieleiding

1 Bondstrap hoort aan een kopbout maar ik ben bang om die los te draaien en maak m aan een boutje van de bobine vast. Het andere deel komt aan de temperatuurmeterkabel. (niet aan de kilometertellerkabel want die ik bij mij van kunststof) 

En 1 aan de benzineleiding

De laatste Bondstrap komt onder de auto aan de carrosserie vast te zitten. Nu zou de massa beter moeten zijn. Maar voor ik dat verder ga testen ga ik eerst op vakantie met de camper. 
De Harz is mooi maar niet bijzonder en met de Paasdagen heel erg toeristisch vooral omdat het zulk schitterend weer is. Een paar dagen na Pasen slaat het weer om en besluiten we, ondanks dat we nog een week vrij hebben, naar huis te gaan. Het heeft geen zin in de regen en kou in die bus te zitten. Ik maak van de nood een deugd en rijd dwars door Zuid Duitsland en Luxemburg naar Ciney, waar op zondag de internationale militariabeurs wordt gehouden. We arriveren al op zaterdagmiddag en vinden met een gemak een parkeerplek bij de ingang. De volgende ochtend sta ik om klokslag half 8 (eerder heeft geen zin omdat de meeste standhouders dan nog moeten opbouwen) in de beurs waar het dan nog rustig is. Omdat het voor mij de eerste keer is begin ik in de verkeerde hal te zoeken. In deze hal worden voornamelijk ontzettend veel nep-medailles, nep uniformen en nep emblemen verkocht. (er liggen 10x meer Duitse medailles dan er ooit zijn uitgereikt :-)
Je vraagt je af wie de nep meuk allemaal wil kopen maar in de loop van de dag zie ik veel mafkezen in uniform lopen en oude mannetjes in Waffen SS camouflagejasjes dus kennelijk is er wel een markt voor.
Ik weet in ieder geval een beetje te scoren en vind een bijrijdersstoel en voorbumper die allebei nog gaaf zijn. Ook koop ik 2 Sealed koplampen. Jammer is dat ik vooral op zoek ben naar een 1e model filterettekastje maar dat helaas niet vindt. Dat is te zeldzaam. Ik vind 2 van het laatste model maar die passen bij mij niet. En hoewel de beurs mij ietwat tegenvalt vanwege de vele medaille stands ben ik toch tevredenm met mijn stoel en mijn bumper.
De dagen na thuiskomst doe ik veel klussen in en rondom huis en kom eigenlijk niet zo toe aan de Jeep. Maar uiteindelijk heb ik tijd en ga verder met de stroom. Het lukt nog niet. De achterlichten branden wel in een soort proefopstelling maar als ik ze monteer in hun behuizing doen ze het niet. Ik denk dat ik toch een slechte massa heb die misschien veroorzaakt wordt door de 2 componenten anti roest behandeling. Als ik het frame en de carrosserie doormeet heb ik heel veel weerstand.

Omdat ik toch iets nuttigs wil doen bevestig ik de uitlaat (muffler adjustment early Willys MB) Ook dat is een flinke klus. In de manual staan wel de onderdelen van de uitlaat beschreven maar niet hoe hij precies aan de bak vast zit. Op G503 en op andere sites vind ik maar weinig foto's van een Slatgrill uitlaat maar wat ik wel zie is dat iedereen het op zijn eigen wijze doet en volgens mij soms helemaal fout. Bij het uitmeten van de twee beugels merk ik dat ik de bout van de voorste beugel niet dwars door de bak hoef te steken. Die past perfect aan de verstevigingsstrip onder de bak. Ik hoef dus maar 1 gat in de carrosserie te boren.
Na een paar uur werk zit de muffler zeer stevig aan de auto vast. Toch nog iets gelukt vandaag. Morgen verder met de stroom.



Maar ik heb nog tijd voor wat gefröbel. Ik wil ook richtingaanwijzers op mijn Jeep maar ze mogen niet opvallen. Ik weet van de Nekaf dat de oorlogsverlichting zo weinig licht geeft dat ie volkomen nutteloos is dus sloop ik de achterste lichten om er meer licht uit te krijgen. Nu op zoek naar oranje plastic glas om de juiste kleur te krijgen.


S'avonds kijk ik nog even bij mijn oude dame. Ik schiet geen lor op en ze blijft lelijk, zo incompleet en grijs. Het dashboard geeft me echtere troost en hoop dat ze uiteindelijk mooi wordt.

Morgen verder.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten