woensdag 7 november 2018

Revisie van de aandrijfassen

Terwijl de kop weg is ga ik verder met losse klussen. Een van die klussen is het vervangen van de lagers van de aandrijfassen. Op zich geen moeilijke klus. Het schoonmaken van de naaldlagertjes vind ik leuk gepriegel maar als ik de hele handel naar Staman breng om de juiste onderdelen te kopen komt John tot de conclusie dat er teveel speling in alle lagers zit. Dat niet alleen, ook de achterste aandrijfas (die altijd beweegt) heeft teveel speling in het in- en uitschuifbare deel. Dat moet ik dus ook vervangen.



Het is trouwens een originele Spicer as maar ik wist dat ie origineel was omdat ie dik is. Daarmee is het ook een vroege as.


Ik buig de lipjes terug en klop het oude deel er af. Het nieuwe schuif ik er op en tik de lipjes weer vast. Een klusje van 10 minuten.


Daarna de Spinnen, de kruisvormige naaldlagers.
Ik probeer de nieuwe er niet in te slaan maar te persen met behulp van mijn bankschroef. Dat gaat wonderwel prima en ik hoef bij de eerste lagers alleen maar een paar tikken met de hamer en de drevel te geven om ruimte te maken voor de Segerringen.



Ik werk zo voorzichtig mogelijk maar toch gaat het mis. Ik pers 1 naaldlager een fractie scheef met als gevolg dat de hele handel muurvast komt te zitten. Dan maak ik een nog grotere fout door te proberen het scheve lager er vanaf de andere kant met een ander lagertje uit te persen. Nu zitten ze beide vast en erger nog, het scheve lager is gebarsten.
Het kost me vervolgens een hele avond om heel voorzichtig, zonder de Spicer te beschadigen, met de hamer, drevel en flex het kapotte lager te verwijderen. Maar aan het einde van de avond is het gelukt en zijn alle lagers vervangen. Ik wilde de voorste aandrijfstang ook nog doen maar daar zie ik die avond vanaf.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten