maandag 15 oktober 2018

Compressie meten

Motortechniek is moeilijk wanneer je alleen maar boeken hebt gelezen over auto's.
Ik wil het vliegwiel op de juiste wijze monteren want het kan op 2 manieren. Goed of 180 graden verkeerd. Dat is afhankelijk van de stand van de 1e cilinder. Die moet op het hoogste punt staan. Als dat het geval is kan je het vliegwiel monteren zodat de streepjes zichtbaar zijn in het kijkgat van de beschermplaat van de bellhousing.
Ik draai een hele tijd aan de krukas en kijk ondertussen in het gat van de bougie maar ik zie helemaal niks. Ik zet er een duimstok in maar ook dan meet ik niks. Ik app Chris die een droog antwoord geeft: "je hebt een zijklepper en dan zie je bovenin niks."
Op zijn advies kijk ik naar de kleppen aan de zijkant. Maar ook na een kwartier draaien aan de krukas zie ik helemaal niks. Ik baal als een stekker en houd er mee op. Ik snap het gewoon niet.

Dan maar iets wat ik wel kan, althans, ik ken de minimale rudementaire begrippen van het lassen maar ik durf wel.
Met de flex verwijder ik het deel van het frame waardoor de as van de pedalen loopt. Hierin zit veel te veel speling. Als ik er aan begin zie ik ook dat er helemaal geen lagerbussen in zitten (volgens Chris was dit in het begin ook niet het geval) 
Er zijn ook geen bussen voor. Je moet het hele ding vervangen.


Als ie er af is slijp ik alles zo bij dat de nieuwe er met enige moeite op geklemd kan worden. Daarna pak ik het lasapparaat en las hem vast. Dat gaat makkelijk maar mooi is anders. Maar goed, ik heb het zelf gedaan en het zit goed, recht, vast. De as van de pedalen past er perfect doorheen.

Ik behandel het nieuwe metaal met zinkspray en breng nieuwe verf aan. De volgende dag kan ik de pedalen opnieuw monteren.
Het frame is nu echt klaar.
In afwachting van de komst van Mike, die compressie gaat meten, vis ik een volgend vies vet onderdeel uit de hoek in de garage: de aandrijfassen.
Ook die zijn origineel en ik vraag me af of er ooit iets aan is gebeurd want als ik de veertjes los maak die de naaldlagers van de spinnen op hun plek houden, breekt de helft af. De naaldlagers maak ik schoon in benzine die er daarna als nieuw uit zien.



Als ik met Staman bel om nieuwe rubber seals te bestellen hoor ik dat ze die niet los hebben en dat ik dus nieuwe naaldlagers moet kopen. Ik heb dus voor Jan L.. alles schoon gemaakt.

Datzelfde geldt ook voor mijn vliegwiel. Dat heb ik netjes aan beide zijden in de Rust O leum gezet.
Als Mike op zaterdag komt zegt ie dat de kant van de koppelingsplaat weer kaal moet anders doet ie het niet. Daar komt dus weer mijn gebrek aan kennis naar voren.

In de afbijt
Maar voordat ik dat doe monteren we het vliegwiel om compressie te meten.
Ik heb een paar dagen geleden (ook voor Jan L..) een half uur aan de krukas gedraaid zonder dat ie met de ketting verbonden was met nokkenas. Geen wonder dat er geen kleppen bewogen. Weer dat gebrek aan kennis.
In een half uurtje monteren we vliegwiel, bellhouse en startmotor. Nu kunnen we eindelijk compressie meten.


Ik zet de nieuwe, volledig opgeladen 6V accu naast het blok en pak de dikke replica kabels.


We meten met een koude motor, na anderhalf jaar stilstand 4 waarden van boven de 80 Psi-g. De 4 waarden liggen allemaal vlak bij elkaar.
Op G503 zeggen ze (na langdurig zoeken) dat de waarden van een splinternieuwe motor, af fabriek, tussen 90 en 110 psi moeten zijn. Bij een warme motor. Mike is niet ontevreden en wanneer ik de waarden aan Chris voor leg valt het hem ook zeker niet tegen.
Chris vraagt zich nog af of ze op G503 Psi-G of Psi-A bedoelen maar dat kan ik nergens vinden. Om Psi-A te krijgen zou ik er de atmosferische druk bij op moeten tellen (14.7) dus misschien zit ik wel boven de 90.
(Op G503 wordt een hele discussie gevoerd over compressie meten. Het maakt volgens een hoop lezers nogal wat uit of je met een 6 of een 12 V accu de compressie meet. Daar zijn anderen het dan weer mee oneens. Op KTR vind ik trouwens helemal niks over dat onderwerp.) 
Wij zijn tevreden en halen de kop van de motor. Daaronder is het redelijk.

Bij de 1e cilinder is een heel klein beetje vermenging van koelvloeistof en olie. Het wordt dus wel eens tijd voor een nieuwe koppakking.
3 van de 4 cilinderwanden zijn smetteloos. Cilinder 3 is een heel klein beetje ingesleten maar omdat dit bij de cmpressiemeting niet zichtbaar was doe ik er niks aan.
Als ik onbeperkte financiele middelen had dan ging niet alleen de kop naar de Leeuwarder Motoren Revisie maar de hele motor. Ik heb de afgelopen weken echter al een kapitaal uitgegeven en daar komt de komende maanden nog net zo'n bedrag bij voor onderdelen, benzinetank, stoelen, bedrading etcetera. De revisie kan wel een paar jaar wachten. De motor til ik tzt na 2 uurtjes sleutelen uit het frame dus dat zal de moeite dan niet zijn.
De komende tijd ga ik de kleppen schoon maken en pakkingresten en vuil verwijderen. Als de kop dan terug komt kunnen we die terug monteren.
Daarna kan de versnellingsbak aan het blok en heb ik weer buurmannen nodig om het geheel in het frame te tillen. Met een beetje mazzel kan ik al in december de motor starten!!! Dit geeft echt nieuwe energie.


   






 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten