woensdag 7 november 2018

Heel veel losse klussen en een hele dure stoel

Het geld is bijna op )-:
Van verschillende Jeepvrienden krijg ik een Marktplaats advertentie doorgestuurd: er staat een complete set Slat Grill stoelen te koop. En dat is zeer uitzonderlijk!
Ik doe een bod dat al snel overboden wordt. Ik wil ze toch hebben en bied weer. Ondertussen stuur ik een mail naar de verkoper dat ik bereid ben ze onmiddellijk op te halen (in Belgie) en cash mee neem. Een paar dagen later word ik gebeld door de verkoper. Hij wil de set niet verkopen maar ruilen voor een set vroege Fordstoelen. Die heb ik niet en hij snapt ook wel dat daar moeilijk aan te komen is.
Dan vertelt hij dat hij NOG een Slat bestuurdersstoel heeft. Die zit in een ander Fordje en die wil hij wel ruilen voor een Ford stoel. Ik geef aan dat ik mijn best zal doen maar ik zie het eigenlijk niet zitten. Ik bel mijn netwerk maar krijg overal nul op request.
Ik geef de moed al op maar na een paar dagen belt de verkoper weer. Kennelijk heeft ie geld nodig want hij wil me de stoel verkopen. Voor een prijs waar je bijna 2 replicastoelen voor kan kopen! Maar ik zet de prijs af tegen de prijs die ik betaald heb voor het pancake filter en dan valt het best mee. (slik)
En zo verandert de stoel van eigenaar en heb ik een keiharde Slat grill bestuurdersstoel. Een stoel die zo dik in de verf zit dat ik hem tzt moet stralen om hem weer goed te krijgen. Maar die verf heeft de stoel gered want hij is voor 95% gaaf.



Voor en na de aankoop van de stoel ben ik vrijwel iedere avond minimaal 2 uren in de garage. Ik werk toe naar het starten. Omdat ik nog een tijd moet wachten tot Mike komt helpen doe ik allerlei klussen en gekke dingen. Het stoort me bijvoorbeeld dat ik een replica accu heb met ruimte voor een sticker terwijl er geen sticker op zit. Omdat ik gek ben op details zoek ik op Ebay naar een passende Willard sticker Die is echter niet te vinden dus laat ik hem zelf maken. Na een paar weken ontvang ik 30 stickers. Niet erg want zo kan ik nog eens  1 kado geven of te koop zetten.


Wachtend op de stickers, en op de kop van de motor, klus ik verder:

Ford Dynamosteun met F-je
Zo was ie. Nu weer nieuw

De dynamosteun schilder ik uiteraard grijs. Zo staat het ook op de site van Jeepdraw.

De chokegeleider is origineel en gaat weer van roestkleur naar groen.

De boutjes in het blok, waar de bobine tzt aan vast komt te zitten, vervang ik voor originele draadeindjes. Omdat ze kunnen lekken smeer ik ze in met vloeibare pakking.


En dan word ik gebeld door de Leeuwarder Motoren Revisie. De kop is klaar. Duurder dan verwacht (75eu) maar dat kwam omdat ie (in de woorden van de techneut) "zo krom als een wokkel was. Het was hoog tijd dat ie gevlakt werd."


Thuis zet ik de kop in de grijze verf. Die moet een aantal dagen drogen dus ga ik verder met het volgende.
Op advies van John: de bronzen vliegwielring in de olie zetten. Stuk ductape aan de ene kant zodat de olie als een plasje in de ring blijft zitten. Volgens John neemt het brons olie op. Het zal wel. Wie ben ik om er aan te twijfelen?


Ik monteer een nieuwe NOS moer aan de voorzijde van de krukas zodat ik de slinger weer kan gebruiken.


Ik maak de ketting schoon en test hem of ie versleten is. Een versleten ketting zakt in elkaar terwijl een goede ketting een soort van driehoek vormt als je hem rechtop zet.

Goed
De pookjes van de versnellingsbak missen een 1 clip. Er zitten 2 clips op die het rammelen van de poken moeten voorkomen. Ik verwijder de as wat hoog nodig is: (roest en vuil) en monteer een nieuwe clip. De schoongemaakte as gaat weer terug.



Nog een klus. Iets dat me al een tijd dwars zat. Ik had vorig jaar alle remleidingen en cilinders vernieuwd maar niet de hoofdremcilinder. Die was in mijn optiek nog goed. Toen ik echter laatst onder de auto lag vanwege de versleten as van de pedalen zag ik een druppel remolie aan het rubber hangen. Toch tijd voor een nieuwe.

boven: nieuw

Ik zoek een uurtje op het internet maar kan niet vinden hoe ik binnenkort, wanneer de motor in het frame gaat, de bout met rubber aan de transfercase moet bevestigen. Er zitten 2 rubbers om de bout maar er staat niets in de manual over deze wat ze noemen: "Transfer case snubbing rubbers". Een filmpje van G503 en een advies van Chris brengen uitkomst.

Kleine rubber om de bout en die van onderaf in het gat van het grote rubber aanbrengen.
Daarna nog een vervelende klus: het schoonmaken met polijstpasta van de kleppen. Dat moet zorgvuldig en kost me een avond. Wrijven met een stokje met een rubber. Dat zuigt zich op de klep en dan kun je draaien terwijl er aan de rand van de klep polijstpasta zit. Ik heb niet de indruk dat het veel doet maar het wordt wel iets schoner. Leuk detail is dat een aantal kleppen van Ford is.

F-je

Ik zet een nieuwe pakking op het blok, plaats voorzichtig de kop en plaats luchtfiltersteun en oliefiltersteun. De bouten draai ik er met de hand in. Het is nu al mooi. (al snap ik dat sommige puristen het spuuglelijk zullen vinden. Deal with it. Zo was mijn Jeep en in WO2 lagen de monteurs er echt niet wakker van)



Nu is het wachten op Mike. Die komt zaterdag. Dan gaan we de kopbouten aandraaien en compressie meten. Als dat goed is maak ik gelijk het blok aan de versnellingsbak vast en tillen we het geheel in het frame. De buurmannen zijn geregeld en het bier staat koud. Maar alleen bier bij succes,

In afwachting van Mike heb ik de smaak te pakken. Mijn doos met motoronderdelen is leeg en ik begin voor de lol in de doos met body-onderdelen met een klus die ik leuk vind. De koplampen.

originele verf



onder de dikke lagen originele verf en grondverf

Het kost me 2 avonden krabben en polijsten nadat ik eerst met WD40 en de brander de grote bouten heb moeten loswrikken. Maar het is het waard. Ze zijn puntgaaf en, net zo belangrijk: alle vier TR20 boutjes zijn aanwezig.

In de Rust O Leum.

Ik ben klaar voor een nieuwe mijlpaal: motor in het frame.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten