vrijdag 15 december 2017

Restauratie van het frame. Finale

Om 09.00u beginnen F en ik in mijn garage met de laatste klus aan het frame: het vervangen van de afgrijselijke Bubba voorzijde. De vervangende delen heb ik vorige week in Zweden gekocht.


Van Chris heb ik de juiste maten van de voorzijde gekregen en dat is belangrijk want de echte originele manual staat vol fouten. We houden de maten van Chris aan omdat zijn Slat 2 weken ouder is dan die van mij. Dat betekent dat de voorzijde 31,4cm lang is van voorzijde ronde dwarsbalk tot voorzijde gusset.


Tussen de beide gussets is de afstand 55,1cm.
De manual zegt dat de breedte van de buitenzijde van beide chassisbalken 77,1 cm is, alles omgerekend van inch naar cm.
Een hele belangrijke maat is de afstand tussen de ogen waaraan de bladveren vastgemaakt worden. Die afstand is aan de voorzijde 88,6 cm. Een laatste belangrijke maat is de mate waarin de kromme voorzijde moet buigen vanaf de ronde dwarsbalk. Dat zou ten opzichte van de binnenste bladveer ogen bijna 9cm moeten zijn. Dat moet goed want anders komt de radiator te hoog te zitten, kan de motorkap niet goed dicht en krijg je ruimte tussen motorkap en spatborden.

We zijn bijna 2 uren aan het passen en meten. Het kost zoveel tijd omdat het frame aan de voorzijde een enorme aanrijding heeft gehad en een centimeter links naar voren wijst. Daar moeten we rekening mee houden want de bumper, de radiator en de grill moeten er tzt perfect op komen te zitten.
Uiteindelijk hebben we alles binnen een toeratie van 2mm uitgemeten op de veer-ogen aan de rechter zijde na.
De afstand rechts tussen beide ogen is bijna een centimeter groter dan links. Volgens onze berekeningen betekent dit dat na montage van de bladveren de rechter voorzijde een heel klein stukje lager staat dan de linker. Dat is echter niet erg omdat het motorblok meer naar links zit, de benzinetank links zit en de bestuurder ook links zit. Daarmee wordt in de praktijk het verschil opgeheven. Belangrijk is dat de kromming van de voorzijde perfect is, de breedte van de nieuwe chassisbalk-delen 1 mm groter is dan de manual voorschrijft, de lengte precies 31,4cm is en de hele voorzijde kruiselings opgemeten perfect haaks is.

F besluit om de nieuwe delen tegen de oude aan te lassen. Dat is 10x sterker dan de nieuwe delen in de oude lassen. Nadeel is dat het meer zichtbaar is als reparatie maar ik vind de sterkte op die belangrijke plek 10x belangrijker.

Als laatste plaatst F de door hem gemaakte accu plaatjes. We ontdekken echter een fout. Vervelend maar straks niet meer zichtbaar als de accu geplaatst is.





F ontdekt nog een aantal scheurtjes in de originele oude lassen in het frame. Die zijn zichtbaar geworden door het stralen. Hij toont me ook een flink aantal slecht gemaakte lassen waaraan je goed kunt zien dat het lassen in de Willys fabriek in januari 1942 nog in de kinderschoenen stond. Aan de andere kant; het was oorlog, ze hadden haast en de auto hoefde maar 2 maanden mee te gaan.

Ik heb geen haast. Als F vertrokken is begin ik de garage helemaal op te ruimen en te her-inrichten. Mijn lief heeft namelijk geen zin meer om constant tussen het vet en de olie naar de ijskast te hoeven slalommen. En aangezien ik nog heel veel geld uit moet geven, kom ik haar graag tegemoet.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten