maandag 11 december 2017

Restauratie van de achteras en differentieel deel 1. Trial and error

In afwachting van het lassen van het frame ga ik verder. Nu wordt het spannend want ik ga nu echt met de techniek bezig. Ik zie dat als een test: als me dit lukt dan lukt me de rest ook!

Omdat ik na de winter het frame op wielen wil hebben start ik met de achteras. Ik begin met het lezen, nog eens lezen en nog eens lezen van de verschillende manuals TM 10-1207 en TM 9-1803B waarin alles over de achteras en de techniek staat beschreven.

In de nachtdienst en thuis kijk ik uren naar Youtube filmpjes over het onderwerp. Vooral van "Metalshaper", een metaalbewerker die met een CJ3 bezig is, leer ik veel. De CJ3 is iets moeilijker maar dat is alleen maar een voordeel. Ik schrik wel van de grote hoeveelheid speciaal gereedschap dat de man gebruikt maar uiteindelijk valt dat bij mijn Slatje wel mee.
In een ander filmpje zegt iemand iets over "zelf leren door Trial and error". "Gewoon beginnen en accepteren dat je af en toe een fout maakt."
Zo ga ik er ook maar in steken. En gelukkig heb ik Chris die me van afstand via de mail adviseert. Hij is bijna klaar met de restauratie van een Slat die 2 weken ouder is dan de mijne en heeft alles al meegemaakt.
Als ik begin verbaas ik me over het briljant simpele ontwerp. Simpeler dan de CJ3 waar Metalsha[per mee bezig is en daarom zo geschikt voor mij en voor de monteurs aan het front.

Als ik de steekassen los schroef kan ik bij de moeren van de lagers in de assen die de remtrommels op hun plek houden. Het is even kijken hoe het zit en ik moet bij Jemax een speciale enorme dopsleutel bestellen maar daarna is in 5 minuten de remtrommel er af.
De remmerij is ooit vernieuwd want de remschoenen zijn Made in Taiwan. Een remcub lekt dus dat ga ik binnenkort allemaal vervangen. Verder is het mooi om te zien dat de originele Willys geel/groene grondverf nog in de trommels zit. Die ga ik dus niet stralen. Zonde om dat weg te halen.

Als ik beide steekassen heb verwijderd kan ik verder met het verwijderen van het kroonwiel en de tandwielen die voor de overbrenging naar de assen zorgen.

Eigenlijk zien de tandwielen er heel erg goed uit. Bij het verwijderen maak ik overal  foto.s van omdat het monteren tzt erg nauwkeurig steekt. Niet voor niets zijn de 2 beugels die het kroonwiel op zijn plek houden gemerkt,
Ik volg heel nauwkeurig de manual en de aanwijzingen van Metalshaper. Ik let vooral op de shimms, de afstand-ringen die ervoor moeten zorgen dat de tanden van pinionwiel en kroonwiel perfect in elkaar passen. Die shimms mag ik niet kwijtraken en omdat ze zo vreselijk dun zijn zie je ze in de olie snel over het hoofd.
Ook de meeste lagers zien er best goed uit. Vooral aan die in de assen mankeert niets.
Als de beugels verwijderd zijn kan ik met 2 breekijzers zonder enige moeite het kroonwiel er uit tillen. Ik zie geen shimms. Bijzonder!
Ook de tanden van het kroonwiel zien er erg goed uit.
Het kroonwiel is een Salisbury en daarmee een ouwetje. Maar vroeger wisten ze hoe ze dingen moesten maken.
 
Na het kroonwiel haal ik de Yoke er af, de verbinding tussen pinionwiel en aandrijfas naar de tussenbak, Dat kost moeite en samen met Hayo, een griptang van een halve meter en een enorme hefboom aan de dopsleutel krijg ik de moer van de yoke los. De yoke zelf kan ik er dan met de hand afdraaien.
Daarna een paar klappen met de hamer en een koperen beitel (zie manual) en het pinionwiel ligt op een handdoek onder de workmate.
Het pinionwiel ziet er een stuk minder goed uit. Dat vind ik gek maar ik heb wel een vermoeden hoe het komt. 1 van de 2 shimms die op het pinionwiel zitten is helemaal aangevreten. Die stukjes metaal zijn niet goed geweest voor de rest.

Het binnenste lager dat tegen de tanden aan ligt is beschadigd. Iemand heeft ooit een zwakke poging gedaan het te verwijderen. Het moet er nu af. Ook metalshaper zegt dat dit lager mooi soepel om de as moet lopen en bij mij zit het zo muurvast dat ik een brander nodig heb om het los te krijgen nadat ik eerst met de pullytrekker het hele lager aan gort heb getrokken.


Als laatste sla ik met 2 klappen het buitenste lager uit het differentieel. Dat klinkt stoer maar Chris moest mij uitleggen hoe ik dat moest doen, met name naar welke kant ik moet slaan.
"Het zijn kegellagers die naar binnen drukken. De binnenste naar binnen slaan en de buitenste naar buiten." 

Morgen ga ik revisiesets halen voor lagers, shimms en remmen. Daarna begin ik met monteren. So far so good.

1 opmerking:

  1. Super verhaal. Vanaf het begin gelezen. Al veel geleerd. Ik hoop ooit ook nog eens een Nekafje ofzo te hebben. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat van je huidige project, en natuurlijk de rest van het verhaal. Mvg. Rene

    BeantwoordenVerwijderen