zondag 28 mei 2017

over gridstralen, zandstralen en de juiste compressor

Ik hoop dat amateurs zoals ik, die op zoek zijn naar een zandstraler, al Googlend op dit verhaaltje stuiten. Ik heb de afgelopen weken een hoop geleerd over zand- en gridstralen en de juiste compressor voor dat werk. Voor die mensen onderstaande uitleg.
Mijn zand- en gridstralertje  moet minimaal 250 liter lucht per minuut krijgen om het te kunnen doen. Ideaal is 350 liter. De juiste werkdruk voor het ding ligt tussen 5 en 8 bar.


Je zou dus zeggen dat je een compressor nodig hebt van 250 liter. Als je op Marktplaats kijkt of bij de vakhandel kom je overal compressors tegen van Abac, Airpress en andere merken die dat met gemak kunnen. Je hebt het dan echter over AANZUIGEN. Een compressor die 250 liter per minuut kan aanzuigen koop je tweede hands voor 125 euro en nieuw voor 250 euro.

Ik heb 2 van die dingen geprobeerd. Beide waren volstrekt ontoereikend. Met een compressor die 300 liter per minuut aanzuigt zoals mijn rode Abac kun je zegge en schrijven 30 seconden zandstralen voordat de druk zo laag wordt dat de hoeveel AFGEGEVEN lucht veel te weinig wordt om kracht te zetten. Daarna moet je minimaal 5 minuten wachten voor dat de druk weer op 8 bar staat en het ding in staat is om weer, heel even, 300 liter lucht af te geven. Ondertussen wordt je compressor knetter heet en drupt na verloop van minuten (!) de olie van de compressor.

Dat schiet letterlijk niet op dus afgelopen week heb ik gemaild met de importeur van Abac en ben langsgegaan bij de vakhandel.
Bij de vakhandel vertelden ze het volgende verhaal dat later in de mail werd bevestigd door Abac. (die in de mail aangaven dat ik voor mijn zandstraler het beste een compressor van 1000 euro kan kopen die werkt op 380V)

Er is een groot verschil tussen aanzuigcapaciteit en afgifte capaciteit van lucht uit een compressor. In de folder en op het apparaat zelf staat altijd alleen maar de aanzuigcapaciteit. Zoals hierboven: 300 liter bij 8 bar (met een ketel van 50 liter)
Een gewone huis-tuin-en-keuken compressor kan 2 dingen: heel even heel veel lucht afgeven, bijvoorbeeld om een vastzittende wielmoer los te krijgen, en langdurig(er) veel minder lucht afgeven, om zoals in mijn geval een half uur of een uur een zandstraler te voorzien van voldoende lucht.

Bij langduriger gebruik van de compressor is de afgifte capaciteit echter maar een fractie van de aanzuigcapaciteit. Bij Abac zeiden ze dat het ongeveer 70% van de aanzuigcapaciteit was terwijl de vakhandel mij vertelde dat je beter uit kunt gaan van 60%. Dat betekent dus dat je voor mijn gridstraler een compressor moet hebben die minimaal 400 liter per minuut aanzuigt.

Dan zit je verder nog met de hitte van de motor. Om echt een half uur, of een uur of nog langer 250 liter lucht bij ongeveer 5 a 6 bar af te kunnen afgeven moet je een compressor hebben met een zware motor. Minimaal 3 PK maar beter 4 PK of meer. Maar 4 pk of meer werkt meestal op 380V en dat heeft een particulier niet. Daarnaast heb je een enorme ketel nodig.

Al deze belangrijke zaken worden je niet verteld als je voor weinig een zandstraler koopt. Dat is logisch want anders zou helemaal niemand een zandstraler kopen. Lullig is het echter wel want ik ben afgelopen weekend dus gedwongen geweest om een zware en dure compressor te kopen.

Ik heb voor 600 euro een nieuwe Airpress gekocht met een 3 pk motor die 425 liter aanzuigt. Daarmee kan ik, zoals ik nu in de praktijk heb getest, 4 minuten voluit gridstralen. Daarna is de druk onder de 4 bar gezakt en moet ik 2 minuten wachten tot hij weer op 8 bar staat en voldoende druk levert om 250 liter lucht af te geven. Voor mij is dat toereikend want ik merk dat de verf, troep en roest er letterlijk af vliegt. En ach, volgend jaar, als ik het ding niet meer nodig heb, zet ik hem op Marktplaats voor 400 euro dus dan zijn de kosten nog te overzien.


       Het verschil in afmetingen is aanmerkelijk, toch maakt ie minder herrie dan de kleine.

Ik mag echter met deze compressor maar maximaal 10 minuten werken. Dan is de cilinder zo heet dat ik de compressor een kwartier moet laten afkoelen. Dat is lastig maar niet erg. Ik ga dan gewoon wat anders doen zoals dit verhaal schrijven.





Voor wat betreft het resultaat: dat is geweldig. Ik weet nog dat ik de spatborden van de Nekaf kaal maakte. Dat kostte me per spatbord een hele middag afbijt smeren, krabben en schuren.


Het spatbord op de foto heb ik in 5x 10 minuten gedaan en dat het zo lang duurde kwam door het vet en de tectyl aan de binnenzijde. Daar smoort het grid namelijk in. De gehele buitenzijde van het spatbord, waar enkel een paar lagen verf en wat roest zitten, had ik letterlijk in 30 seconden kaal.


De compressor is nu wel weer afgekoeld. Ik ga nog even door want ik wil wat spulen naar de lasser brengen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten