zaterdag 9 maart 2013

Bijrijder stoel

Ik had de hoop dat ik dit weekend de Nekaf eindelijk van stal zou kunnen halen om een stukje te rijden en de nieuwe ruitenwisser-motor te monteren. Per slot van rekening was het afgelopen dinsdag, toen ik in Brabant was om de motor bij Wilco op te halen, 17 graden en hartstikke zonnig.
Vandaag is het in Friesland 1 graad boven nul en regent het de hele dag al.

Ik zet dus eerst maar weer de kachel aan voor in in de garage mijn monnikenwerk aan de bijrijder stoel voortzet. Had ik al verteld dat ik het spuugzat aan het worden ben om keer op keer vele lagen verf weg te moeten krabben en schuren? Vooral de rugleuning is een vreselijke klus met alle roest tussen het blik van de leuning en de buizen van het frame.
Gelukkig kan ik het schuren van de stoel afwisselen met werken aan de kussens. Dat is wel leuk werk. Ik haal de bekleding van het zitkussen voorzichtig los. Slechts op 1 plek is het metaal slecht. Dat valt mee maar als ik echt aan het schuren sla zie ik dat de randen die bedekt worden door de bekleding ook heel erg roestig zijn.
Dat moet ik dus behandelen voor het door rot. Wat ik ook zie is dat de binnenkant van de bekleding voorzien is van een stuk koord dat door de bekleding is geregen. Dat heeft de nieuwe bekleding ook. Ik vroeg mij al af waar dat voor diende.
 Na een laag zinkspray en 4 lagen verf kan ik de bekleding vervangen.


De nieuwe bekleding past goed om het kussen ook al laat ik de oude stoelhoes zitten. Als de nieuwe hoes om het kussen zit snoer ik het koord zo strak mogelijk aan.
onder
  Daarna duw ik de nieuwe bekleding, waar het koord doorheen loopt, onder de metalen haakjes van de
onderplaat en sla met een hamer de haakjes over het koord krom. Nu zit de nieuwe bekleding vast op dezelfde manier zoals het ooit bedoeld was en is het zitkussen klaar.

Daarna bestudeer ik het rugkussen een tijdje en besluit om de vulling niet verder los te tornen omdat het voor het grootste gedeelte nog netjes vast getornd zit aan de spiraalveren. Ik besluit om alleen de zichtbare gedeeltes van de veren met anti roest te behandelen.
Terwijl dat droogt ga ik verder met het frame.
De binnenkant van de rugleuning is het enige gedeelte van de Jeep met de originele olijfgroene fabrieksverf. Die haal ik er alleen volledig af op de plekken waar de leuning is doorgeroest.
 Als laatste zet ik de rest van het frame in de afbijt. Daar ga ik morgen mee verder.

Oh ja, het instructiebordje op het dashboard is klaar. Na lang nadenken heb ik besloten de originele bordjes te behouden ook al zijn ze beschadigd en vaal. Ze horen bij mijn Nekaf.
 Alle vet en troep heb ik met aceton verwijderd en het bordje opnieuw gespoten. Dat komt komende lente weer op het dashboard als dat gerestaureerd is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten