zondag 7 juli 2019

Afbouwen, deel 3

Had ik al verteld dat ik het zat ben? Ik heb een overdosis Jeep gehad de laatste tijd. Ik heb weer een halve dag half onder de auto gelegen en het heeft niets geholpen. Maar het was nuttig. Ik heb alleen bijna een ontstoken schouder van het op mijn zij liggen. Blij dat ik op vakantie kan.
Om half 11 zet ik de auto op de bok en haal de wielen er af zodat ik beter bij de bladveren kan.


Ik ontdek al sleutelend een paar dingen: de moeren van de U-vormige beugels waarmee de assen en de schokdemper aan de bladen gemonteerd zijn zitten bijna allemaal los!! Dat is best een dingetje. Ik vraag mij af of ik ze destijds niet heb aangedraaid of dat ze los zijn gaan zitten nadat de vering zich als het ware "gezet" heeft tijdens de proefritten. In ieder geval is het iets om in de gaten te houden.
Het tweede dat ik ontdek is dat de linker en rechter shackle verkeerd om zitten. Hoe dat kan weet ik niet maar ik weet nog wel dat het mij destijds duizelde van alle info die ik kreeg.
Alles gaat goed los (voor zover het niet al ongewild los zit) maar al met al kost het me toch 4 uren sleutelen voor ik de bladveren heb omgewisseld. Maar goed, ik heb het ook allemaal alleen gedaan en het is soms best een krachtwerkje. Gelukkig heb ik meerdere krikken om de boel te ondersteunen.


Omdat de Jeep nu toch lekker hoog staat monteer ik ook de originele voetsteunen + het laatste beugeltje van de kabelboom. Dat zit namelijk vast aan een bout van de linker voetsteun.


Gaatje in zijwand (rode Rust O leum) voor crash pats

In de tweede helft van de middag monteer ik de wielen en ben ik het helemaal zat. Ik heb spierpijn en ben vies als een beest. Ik ben benieuwd of mijn werk geholpen heeft.
Helaas. Niets! De auto staat nog steeds scheef. Ik ben nu voorlopig klaar. Ik monteer de bank en de bijrijderstoel zodat ik meer ruimte krijg in de garage. Komende dagen monteer ik alleen nog de reflectors achter omdat die verplicht zijn en de data plates. Ik wil namelijk dat de RDW ziet hoe oud de auto is. Het schijnt dat ze die datum namelijk in je kentekenbewijs zetten. (althans, als de keurmeester een beetje soepel is) 
Nog een paar laatste foto's en dan ga ik voor wat betreft de Jeep met reces tot begin augustus.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten