dinsdag 19 juni 2018

Revisie van de T84 versnellingsbak deel 2 (slot)

Als ik terug ben van een heerlijk weekend Achterhoek pak ik de website van Barton er weer bij.

Als ik mijn bak vergelijk met de foto's op zijn blog lijkt alles te kloppen. Nu de details.
Het plaatje onder de pook, waar de onderzijde van de pook in uit komt, leg ik er op dezelfde wijze in als het er uit gekomen is. Barton praat op zijn website over een veertje waar veel discussie over is. De manual is niet erg duidelijk of dit veertje boven of onder het plaatje moet.

rond, krom gebogen veertje in ronde gedeelte vd bak (onderaan)
Als je het veertje er bovenop legt, zoals op bovenstaande foto, zit het tegen het holle gedeelte van de onderzijde van de pookdeksel en heeft het geen enkel nut. Het drukt hooguit het plaatje iets naar beneden waardoor het kan gaan schuren tegen bewegende delen. Plaats je het veertje onder het plaatje dan schuurt het niet. Barton raadt aan het onder het plaatje te doen dus dat doe ik ook.
De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat het veertje in mijn versnellingsbak OP het plaatje zat toen ik het demonteerde. Daar heb ik namelijk vorig jaar een foto van gemaakt.

Als dat gedaan is plaats ik het deksel met de 4 originele boutjes en ringetjes op de bak om nog een paar testje te doen.


Ik houd de bak met 1 arm vast en schakel de pook in de 3 versnellingen en de achteruit. Het gaat smooth. Nergens haakt iets. Alles lijkt goed.

In de doos met onderdelen die ik een jaar terug heb gedemonteerd ga ik op zoek naar andere onderdelen voor de versnellingsbak. Barton monteert namelijk ook al de koppelingsvork. Die vind ik terug in een zakje, samen met het kogelgewricht waar de vork op kantelt. Ik heb een hoop geleerd in het afgelopen jaar want de tekst op het briefje luidt: "koppelingsvork en rond ding uit koppelingshuis" Leuk: rond ding.


De pakkingen leg ik weer een nacht in lijnolie voor ik ze monteer. Ook de dikke kurk ring rond de as heb ik een nacht in de olie gehad zodat ie makkelijk vormt als de retainer er omheen gaat.


Daarna gaat de reatainer er op. Vervolgens plaats ik daar de laatste nieuwe lager. De oude kraakte en was duidelijk versleten. Het enige dat ik er even niet op kan monteren is de retainerveer. Die heb ik namelijk gebruikt om het slot van mijn camperdeur mee te repareren :-) Een nieuwe wordt opgestuurd.
En dan, als laatste, de bak in de grijze Ford verf.




Klaar. Ik hoop dat het goed is. Proefrijden wordt steeds spannender.
Nu de volgende klus: de transfercase.

Maar eerst: 5 dagen Graspop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten