dinsdag 22 mei 2018

Koppelingspedaal, rempedaal en het spuiten van het frame (slot)

Op hetzelfde weblog waar ik de foto's van de remleidingen heb gevonden, vind ik ook een paar duidelijke foto's van de wijze waarop de pedalen aan het frame vast zitten. Ik heb ook een originele tekening maar die blinkt niet uit in duidelijkheid. En zoals altijd: als je het weet is het simpel:

De lange zijde van de holle as gaat van binnenuit door het frame naar de buitenzijde. Er blijft dan aan de buitenzijde van het frame een kort stuk over dat precies lang genoeg is voor het koppelingspedaal, 2 ringen en een splitpen. Het pedaal zit tussen 2 ringen in. Wel heel belangrijk is het halve maan vormige plaatje dat in een uitsparing in de as komt en waar het koppelingspedaal overheen schuift zodat het vast zit aan de as en het  pedaal de as meeneemt. Als dat er niet is beweegt het koppelingspedaal wel maar neemt ie aan de binnenzijde van het frame de koppeling niet mee.

Aan de binnenzijde van het frame: vanaf het frame gezien: splitpen, ring, rempedaal, steunbeugel die aan remcylinder zit, ring en splitpen. Volgens Chris heb ik een ring teveel maar dat is juist goed omdat er na 76 jaar speling op het geheel zit. Met die extra ring niet meer. De Amerikaan met zijn weblog heeft die extra ring trouwens ook op zijn Ford GPW.


                                          Daarna de beide (vrij slappe) springveren en klaar!

Als ik nog eens op het internet kijk naar gerestaueerde frames, ontdek ik dat alle Jeeps een beschermplaatje onder de remcylinder hebben. Chris geeft aan dat zo'n hitteschild ook op de early Willys hoort dus na een belletje naar Staman wordt dat binnen een dag nageleverd.

Op eerste Pinksterdag ben ik vrij (ook klusvrij) en is het prachtig windstil weer. Met mijn compressor en verfspuit breng ik in een paar minuten 3 lagen verf aan. Dat moet voorlopig genoeg zijn. Terwijl de Jeep staat te drogen komen de buurmannen langs, dezelfde buurmannen die me geholpen hebben met het verwijderen van de carrosserie, nu 14 maanden geleden. Ik krijg een welgemeende thumbs up voor wat betreft het resultaat.

                                                              pedalen met hitteschild








En ter vergelijking nog een paar uit april 2017









Ik ben heel erg tevreden. Nu het volgende project: De T84 versnellingsbak. Lijkt me nu niet meer zo moeilijk. Een soort van 3D puzzel. Maar we zullen zien of dat echt zo is.



 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten