zondag 1 april 2018

scheve wielen: een oplossing

Na een paar dagen rust begin ik met de stuurinrichting. Maar terwijl ik daaraan begin sta ik voortdurend naar mijn voorwielen te kijken. Beide voorwielen staan scheef maar het lnker voorwiel veel erger dan het rechter, Het laat mij niet los.
Ik zit een hele avond te lezen op internet. Wielen kunnen op verschillende manieren scheef staan. Je heb oa toespoor waarvan ik weet wat het is. Dat moet ik controleren als straks de stuurstangen vast zitten maar dat is geen groot probleem. Mijn probleem heet in het Engels (Amerikaans): "Camber". Je hebt 2 soorten camber; positief en negatief. Positieve camber betekent dat, van voren bekeken, de onderzijde van de wielen dichterbij het voertuig staan dan de bovenzijde. Een Jeep hoort net als de meeste auto's geen negatieve maar positieve camber te hebben. Dit komt oa de stuureigenschappen ten goede.

Mijn Jeep heeft positieve camber dus dat is goed. De camber links is echter veel meer dan rechts.
Op G503 wordt camber ook besproken. Ook daar hebben mensen last van erg scheef staande wielen. Een Willys MB moet positieve camber hebben van 1,5 graad met een tolerantie van 0,5 graad. Het lukt me echter met geen mogelijkheid om dat fatsoenlijk op te meten. Duidelijk is dat het linker wiel veel schever staat dan het rechter. Het rechter staat in mijn optiek best redelijk. Het heeft een heel klein beetje camber. Daar ga ik dus niks aan doen. Ik moet het probleem links oplossen.

Op G503 wijzen ze als oorzaak van teveel camber vooral verbogen assen en kromme spindles aan. Tja, dat is mogelijk. Mijn Jeep heeft links voor ooit een enorme aanrijding gehad. Maar om nou een nieuwe as of spindle te kopen gaat me veel te ver.
Iemand op G503 verwijst naar een webside waar ze shimms verkopen om teveel camber op te lossen. Die shimms zijn echter voor CJ modellen. Toch brengt het me op een idee.
Ik denk er nog eens over na.
Op een rustige zaterdag, als de tuin aan kant is, de tuinmeubels met groene zeep zijn gedaan en mijn lief mij verder met rust laat, haal ik de hele linker voorzijde weer uit elkaar. Nu ik ervaring heb is dat een fluitje van een cent.



Ik haal de spindle er af en meet m op met een waterpas. Het deel waar de as doorheen loopt is niet 100% recht. Als ik de spindle een kwart slag draai scheelt dat ongeveer 1 milimeter. En 1 mm in de spindle is een x aantal mm bij het uiteinde van de velg.
Ik besluit zelf shimms te maken. Ik flex 2 ringen van 1,8mm dikte zodanig af dat ze perfect in de onderste gaten van de spindle vallen. Als ik de de spindle op deze wijze tegen de fuseekogels zet is de spindle 100% waterpas.

Hoewel het fuseehuis geen olie maar vet bevat breng ik, om het zekere voor het onzekere te nemen,  voorafgaand aan de defintieve montage toch een laag vloeibare pakking aan. De shimms zorgen in theorie immers voor een opening al zorgt de opstaande rand ook aan de onderzijde van de spindle  nog steeds voor afdichting.
Als ik de 6 zeer belangrijke bouten van de velg weer monteer draaien er 2 dol. Het schroefdraad is volkomen versleten. Dat is balen want die 6 bouten houden het hele wiel aan de Jeep en het mag me niet gebeuren dat ik tzt onder het rijden een voorwiel verlies. Gelukkig heb ik nog een nieuwe bout die er goed in past. Buurman Han heeft er godzijdank ook nog 1. Buurhan is net als ik iemand die nooit iets weg gooit.
Na montage van de bouten zit het wiel er in een half uurtje weer aan. Het resultaat is perfect! Het wiel staat weer recht en heeft minimale positive camber. Nu ben ik eindelijk blij!

Ik ga weer verder met het stuur. En daar dient het volgende probleem zich alweer aan: Bubba heeft de laatste centimeter van de stuurstang afgezaagd zodat ik de claxonbout niet kan aandraaien. Gloeiende, gloeiende......Kan ik daar weer over nadenken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten