maandag 30 april 2018

Restauratie van de stuurinrichting

Nu de "Camber" is opgelost begin ik met de stuurinrichting. Over de Bubba aanpassing van de stuurstang denk ik nog even na maar ik kan beginnen met de Drag link, de Pivot arm, alle Tierods en de tubes.
Het voelt echter niet goed. Ik heb weliswaar alle delen schoongemaakt en in de Rust O leum gezet maar ze zijn oud en waarschijnlijk versleten. Als ik begin loop ik gelijk vast. Het lukt me niet om de eerste de beste Tierod aan een wiel vast te maken omdat de Tierod rond draait. Ik hak een knoop door en houd er mee op.

Een paar dagen later sta ik bij Staman. Samen nemen we de boeken door en met allerlei nieuwe delen waaronder een stuurstang en een nieuwe Sector shaft (voor de zekerheid) keer ik huiswaards.

Ik begin opnieuw en monteer het stuurhuis aan het frame. Ik zoek met echter rot naar de moer die om het uiteinde van de Sector shaft gaat en waarmee de Drag link vast zit. Na een half uur zoeken herinner ik me dat ik bijna een jaar geleden de hele zaak uit elkaar heb gehaald. Ik heb ergens een doos met frame onderdelen liggen en inderdaad, in een vies zakje zit die moer. Blij dat ik alles toen zo goed heb gedocumenteerd.


Eigenlijk vervang ik bijna alles. Zelfs de bout waar de Pivot arm omheen draait vervang ik voor een nieuwe. Dat gaat vrij simpel met het verwijderen van een spie. Bij mijn favoriete metaalbedrijf IJdema in Harlingen vervangen ze de naaldlagers door de oude er uit te persen en de nieuwe er in. Bij de nieuwe bout zit zelfs een soort hoedje die bovenop de bout komt om de naaldlagers te beschermen.



De Tierods in de Pivot arm zitten muurvast. Die moet ik kapot flexen en de taps toelopende bouteinden er met een moker uit slaan. Het vervangen is echter een fluitje van een cent.
Op een vrije dag zet ik alles in elkaar maar voor ik dat doe meet ik heel nauwkeurig de oude en nieuwe stuurstang en Sector shaft.
De oude exemplaren zijn in een hele goede conditie en voldoen nog aan alle eisen. Als ik die gebruik bespaar ik minimaal 100 euro die ik straks in remleidingen kan steken. Het ontbrekende stukje stuurstang los ik tzt wel op.
In de Drag link zet ik nieuwe veertjes en ik maak alles goed schoon. Die veren zijn bedoeld om klappen in het stuur op te vangen wanneer de voortrein in een kuil klapt. Je moet dus goed kijken hoe je alles monteert.
Als ik klaar ben met monteren ben ik best wel tevreden. De vrije slag in mijn stuur is minder dan 5 cm. Ik kan nergens in de manuals vinden hoe groot die vrije slag mag zijn. Zelfs G503 geeft geen uitsluitsel.
Ik vraag het Chris. Hij antwoordt dat de vrije slag in zijn stuur na montage van alle nieuwe delen 2 centimeter was maar dat dit wijzigde na de eerste rit in het veld. Toen kwam er weer ruimte op.

Tja, minder dan 5 cm. De Nekaf had een vrije slag van wel 15cm maar ik had het nu liever iets strakker gehad. Ik onderzoek de hele weg die de draaiing in het stuur aflegt van stuur naar wiel.
Als ik heel minimaal, een paar millimeter, aan het stuurwiel draai, begint de sector shaft al te bewegen. Het duurt echter heel even voordat de Drag link die beweging overbrengt naar de Pivot arm. Dat komt denk ik door de veren in de Drag link. Ik denk dat die ietsje inveren wanneer de Drag link beweegt. Daar kan ik verder niets aan doen. Ik leg me neer bij de vrije slag die ik nu heb.
Tzt zal ik alle nippels met de vetspuit doen en dan kan ik nog iets bijstellen in het stuurhuis met de stelschroef. Dat doet weliswaar niets met de vrije slag maar heeft wel grote invloed op zwaar of licht sturen.
 
Nu de laatste klus. "Toe in". Dat doe ik op dezelfde wijze als bij de Nekaf; met een touwtje vanaf de acherbumper langs het achterwiel naar voren. In de tekening hebben ze de Toe-In nogal overdreven weergegeven want als ik na-reken hoe groot die "Toe-In" is kom ik op ongeveer 1,6 millimeter (1/16 inch) De tolerantie ligt tussen een halve millimeter en 2,25mm. Kortom, waar hebben we het over?? Het is amper op te meten. Ik ben dan ook snel klaar want ik kan me niet voorstellen dat de monteurs achter het front zich druk maakten om 1/16 inch.
Langzamerhand wordt m'n Jeepie steeds meer een auto. En nog een voordeel; de klussen worden steeds leuker. 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten