zondag 17 september 2017

herstel van het dashboard

Het blijft verschrikkelijk butweer en van gridstralen komt niks.  Afgelopen dinsdag heeft de zuidwesterstorm aardig huisgehouden in mijn tuin. Niet alleen mijn nog volledig in blad staande druif is vernield maar ook de Jeep is helemaal zeiknat gewaaid. Het dekzeil heeft helemaal niets geholpen. Maar ja, windkracht 9 a 10 aan de kust. In ieder geval is mijn mooie glad gestraalde body helemaal bruin.
Ik begin eigenlijk nogal ongeduldig te worden. Die body moet naar de lasser zodat ik hem daarna kan behandelen tegen roest en hem op kan slaan in de loods. Maar voordat ie naar de lasser kan moet ik nog een paar dingen doen. Vandaag heb ik geprobeerd de enorme deuk in het dashboard te herstellen.

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat tijdens de aanrijding waarbij de hele voorkant is vernield, de bestuurder met zijn borst op het stuur is geslagen en dat daardoor de stuurstang omhoog en naar voren is geklapt waardoor het dashboard ter hoogte van de stuurstang is ingedeukt. Dat moet echt een paar gebroken ribben hebben gekost. Net goed, met je maar voorzichtig zijn met zo'n oud beestje. (geintje)

Op internet heb ik me verdiept in metaalbehandeling en ik begin met het deel voor deel verhitten van de delen die ik wil herstellen, Als ze heet zijn breng ik ze onder spanning met een oude potkrik en een stuk hout. Met een hamer kan ik dan de deuken herstellen. Daarna laat ik het herstelde deel afkoelen.

Aan het einde van de middag heb ik het dashboard recht. Als ik er een lat langs houd scheelt de indeuking minder dan 1 mm. Ik ben wel tevreden maar ben benieuwd wat de lasser er van denkt.




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten