vrijdag 24 februari 2017

Bericht van de RDW

Terwijl ik wacht op de RDW gaan we op wintersport. Als ik terug ben trek ik mijn oude kleren aan en kan eindelijk eens een dagje met de Jeep bezig. Ik begin met het demonteren van losse rommel die er niet op hoort. Jerrycanhouders, een rare plank aan de achterzijde, de lier en de triangel. Dat gaat redelijk vlot. Er zit weinig vastgeroest. De achterzijde van de Jeep is niet slecht. Ik wrik wat losse verf weg en daaronder zit een laag plamuur. Die is gebruikt om een deuk weg te werken maar die deuk is niet rot of zo.
  

Als ik de plank verwijder zie ik gele verf. Volgens mij is dat de kleur die de auto na de oorlog kreeg toen ie misschien dienst deed op een basis of zo. Het metaal is daar puntgaaf. 
Ik maak me meer zorgen over de beide zijkanten. Zoals ik al zei is de rechter zijkant rot als een mispel maar ook door het linker zijpaneel, waar de schep en bijl horen, steek ik moeiteloos een schroevendraaier. 


Toevallig verschijnt er een advertentie op Marktplaats. Bij Jemax zijn beide zijpanelen in de aanbieding. Ik wist niet eens dat je die los kon kopen. Ik bel de lasser die zegt dat ik mij geen zorgen hoef te maken. 
Op de rechter zijkant zit veel bladderende verf. daaronder een laag van wel 3mm plamuur. Ik haal dat voor een deel weg. Daaronder roestig metaal maar niet slecht. Absoluut niet doorgerot.

Ook de bodem is op veel plaatsen goed. Achterin zit echter een erg slechte plek. Al met al maak ik mij niet al teveel zorgen om de body.

Dan belt de RDW! 
Ze hebben zelf onderzoek gedaan en hun eigen bronnen aangeboord. Wat ik al wist wordt door hen bevestigd: er mist een cijfer in het framenummer en dat ontbrekende cijfer moet een 1 zijn aan de linkerzijde. Dat betekent dat mijn framenummer 111358 is. Volgens de RDW is daar geen discussie over mogelijk. Als ik ooit bij hen kom voor de definitieve keuring slaan ze dat nummer in het chassis.
Discussie hoeft niet want ik ben het 100% met hen eens. 

Het is een pak van mijn hart. Ik kan de auto nu restaureren en krijg daarna een kenteken en een framenummer dat van januari 1942 is. Op G503 zegt de Slatpolice dat de DOD van mijn auto 12 of 13 januari 1942 is!!!!
Ik ben nu wel blij met die schouw en die lootjes.

Nu mag ik los!!!
Ik demonteer de wielen en zet ze op Marktplaats. Binnen 24 uur heb ik ze verkocht aan iemand die ze onder een Hotchkiss gaat zetten.


Ik investeer de opbrengst in de zijpanelen en in een replica contactslot. De sleutelmaker heeft zijn best gedaan maar het lukt hem niet om een nieuwe sleutel bij het (vermoedelijk) originele slot te maken. Bij Jemax koop ik voor 35 euro een replica slot want ik moet stroom hebben als ik binnenkort met de motor bezig ga. 
En verdomt!!! Als ik de sleutel omdraai doen de koplampen het. Ook het voetpedaal van het groot licht werkt. Sterker nog. Een rare schakelaar op het dashboard laat de gekke lampjes in de grill branden. Zelfs de achterlichten doen het. En als klap op de vuurpijl zie ik licht uit 1 van de 2 dashboardlampjes schijnen.

Bij het demonteren van de wielen controleer
ik de spatborden en de bak. Het valt mij niet tegen. Veel oppervlakkige roest maar weinig rot. Ik word steeds blijer.

Morgen kijken of we de motor aan de praat kunnen krijgen, Ik heb inmiddels geconstateerd dat er wel een vonk uit alle bougies komt maar de motor is droog. Ik denk dat er iets met de carburateur is. Bij navraag op de KTRlist hoor ik dat mijn carburateur origineel is. Dat valt ook weer mee want ik heb al gezien dat een carburateur duur is. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten