zaterdag 20 augustus 2016

zwakke plekken

Volgende week gaan we ons jaarlijkse uitstapje met de Nekaf maken. Omdat ik niet wil dat tijdens zo'n lange rit malheur ontstaat loop ik de Nekaf weer eens helemaal na. Met een sterke zaklamp bekijk ik alle kabels en slangen. Ik ontdek in de benzineslang naar de brandstofpomp kleine haarscheurtjes in de krul die in deze slang zit. Brandstoflekkage is dodelijk dus bel ik met verschillende firma's voor een nieuwe. Bram van Buuren heeft ze op de plank liggen. Nieuw. Niet NOS. Als ik toevallig bij de garage waar ik mijn gewone auto in onderhoud heb sta te praten, maken de monteurs een opmerking over de banden van de Nekaf. En inderdaad, eigenlijk zijn ze ook wel heel erg oud en heel erg ingescheurd. Maar ja, voor hetzelfde geld gaan ze nog vele jaren mee.
Omdat ik toch naar Bram van  Buuren moet haal ik daar ook 1 nieuwe band+ binnenband. Die laat ik om de reservevelg zetten zodat ik in ieder geval geholpen ben als ik volgende week lek rijd.
   
Het is een prachtige imitatie van het 
origineel. Er staat zelfs MvO in.

Thuis vervang ik de benzineslang. Dat is in 10 minuten gedaan. Als ik de oude slang bekijk is hij aan de onderzijde al bezig in te scheuren en is de voering al zichtbaar.
 Bij van Buuren heb ik ook nog een stukje veiligheid voor de bijrijder gekocht. Ik heb mijn lief al eens moeten redden toen ze bij het nemen van een foto bijna uit de auto lazerde omdat ik net even een bocht nam. Het oog van de gordel heeft dezelfde maat als de schroef van de handbeugel dus daar zet ik hem aan vast.
Komende week nog even doorsmeren en dan kunnen we volgende week in een weekend naar schatting 600 km rijden. 
Dat wordt fun want weeronline voorspelt prachtig weer. 
Maar de volgende klus zit er alweer aan te komen. Het enige dat ik niet kaal gemaakt en opnieuw gespoten heb is de binnenkant van de bak omdat die er nog erg goed uit zag. Helaas: roest!!
 Wil ik dit weer mooi krijgen dat moet komende winter de hele bak kaal en opnieuw in de verf. Het is niet anders. Maaarr....ik ga mezelf ook belonen als het lukt. Bij Bram van Buren zag ik een Nekaf met een MAG affuit. Die zit zo vlak achter de stoelen dat je de bak nog steeds kunt gebruiken voor bagage. Omdat ik dacht dat zo'n affuit de hele bak zou vullen heb ik er van af gezien zo'n ding te zoeken maar komend jaar ga ik mijn zoektocht naar een oud affuit intensiveren. Als dan straks de bak weer mooi is kan het affuit de finishing touch zijn.  



2 opmerkingen:

  1. Nemen jullie dan alleen nieuwe reserve onderdelen mee of ook gebruikte?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij rubber onderdelen gebruik ik zoveel mogelijk nieuw spul. Het rubber van NOS is immers ook oud. Ik heb ervaring dat oude NOS rubbers ook in no time stuk gaan. Bij metalen onderdelen gebruik ik liever gebruikt origineel.

    BeantwoordenVerwijderen