Toch blijft het knagen dat ik niks te knutselen heb. En ik vind het jammer dat ik niet het vooruitzicht heb dat ik weer motor kan rijden, want daar had ik na al die jaren best wel weer zin in. In oktober hak ik een knoop door en koop na een paar avonden zoeken op Marktplaats, voor een paar centen een bijna 40 jaar oude Suzuki Intruder vs 750 met 50.000 mijl op de teller, die er zeer redelijk uitziet en loopt als een zonnetje. De bedoeling is om hem helemaal na te kijken en om te bouwen tot een Bobber, een soort van kale Chopper.
In ieder geval gaat ie van kleur veranderen want dat ouwe lullen paars is niks. Ook wel bijzonder om eens een chopper te rijden. Ik heb altijd Allroad gereden met als laatste een Triumph Tiger.
Tijdens de rit naar huis begint het lampje van de koeling te branden. Dat wordt klus 1.
Als ik de motor demonteer zie ik dat ie in 40 jaar nooit uit elkaar is geweest. De luchtfilters zijn origineel. De achterste zit helemaal vol troep, vruchtenzaadjes, plantenresten, insecten etcetera. In het werkplaatshandboek staat dat je deze klus beter door de dealer kunt laten doen want je kan er helemaal niet bij en de halve motor moet uit elkaar. Maar ik ben wel wat gewend inmiddels dus na 2 avonden sleutelen heb ik 2 nieuwe luchtfilters gemonteerd.
Ook de thermostaat haal ik er uit om hem te testen in een bakje heet water. Na 40 jaar mankeert er helemaal niks aan en ook alle delen er omheen zijn puntgaaf. Die Japanners weten hoe ze iets moeten maken. Uiteindelijk blijkt het een heel klein lekje in de radiator te zijn waardoor er amper meer koelvloeistof in de motor zit. Dat los ik op met een dichtingsmiddel.
De meeste elektronica zit onder de enorme buddyseat. Die wil ik vervangen voor een heel klein zadeltje dus ik moet er nog heel diep over nadenken hoe ik al die troep weer weg werk. Terwijl ik daar over nadenk sloop ik de motor nog verder want alle paarse delen moeten straks zwart gespoten in mat, semi-mat en glimmend.
Wat is zo,n cardanas toch heerlijk! Veel handiger dan een ketting. Wat ik ook wil vervangen zijn de richtingaanwijzers en de achterlichten. Dat zijn typisch jaren 80 lampen en ze zijn huge! Ik wil ze vervangen voor LED maar dat is een dingetje. Ik krijg de nieuwe lampjes niet aan de praat. Uiteraard heb ik de clignoteur vervangen voor een LED geschikt exemplaar maar de knippers willen niet afzonderlijk. Van leden van het motorforum krijg ik heel veel hulp maar het blijft ingewikkeld met 1 verklikkerlampje in het dashboard dat werkt als een elektrische brug tussen de lampen. Uiteindelijk, na vele avonden in het stroomschema kijken, haal ik het verklikkerlampje weg. Het kan niet anders. Maar ook dat werkt niet want nu zorgt de altijd brandende koplamp er voor dat de richtingaanwijzers het niet afzonderlijk doen. Uiteindelijk, na een paar weken zoeken en proberen, schakel ik ook de koplamp uit. Ik moet nu kiezen als ik rijd: overdag geen koplamp aan zodat mijn richtingaanwijzers werken en in het donker de koplamp aan maar dan doen de richtingaanwijzers het niet. Maakt niet uit. Ik ben niet van plan veel in het donker te rijden. Maar nu eerst de feestdagen vieren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten