dinsdag 16 augustus 2022

Het schiet op

 Ik weet dat Feike druk bezig is omdat hij de komende maanden met de boot weg gaat en mijn klus af wil krijgen. Ik vind het zonde om de kleine beugeltjes aan de voorkant niet te laten vastlassen en zet alles op alles om die via Ebay te bemachtigen. Het is namelijk een prachtig detail. Voor 180 euro weet ik die op de kop te tikken. De prijzen zijn zo langzamerhand lachwekkend aan het worden trouwens. Dat geldt ook voor de prijzen die ze voor complet karretjes vragen: 4500 euro is geen uitzondering. 

Ik zit ondertussen ook niet stil. Bij mijn vrienden van Esgee in Harlingen laat ik de banden monteren. Dat moet met de hand want de afwijkende maat is niet instelbaar op hun apparaat. 


Vlak voor de grote vakantie belt Feike dat hij klaar is. Zoals altijd heeft hij zichzelf weer overtroffen.


Metaal is loeiduur op het moment maar hij heeft via via een mooie lap RVS op de kop weten te tikken en daarvan een nieuwe bak gemaakt. Ook het neusje en de beugeltjes zijn perfect gemonteerd.


Alle breuken en zwakke plekken in het frame zijn gerepareerd zonder de kleine butsen en deuken uit de stangen te halen. Ook aan de onderzijde is de ontbrekende halfronde standaard vervangen en aan de achterzijde van de onderste stang, zeg maar de kielbalk,  zijn de roestgaten verdwenen.


Voordat de hele boel weer gaat roesten zet ik het hele frame in de juiste verf. 

Tijdens het schuren vind ik op de achterzijde van het frame halfronde lassporen. Dat zijn de overblijfselen van de reflector die er ooit op gezeten heeft. Die reflector heb ik al een tijdje liggen. Een origineel zonder kattenoog van Ebay Duitsland. Op de Duitse Marktplaats vind ik een perfect passend origineel rood "Katzenaug". Uit een stukje metaal zaag ik een plaatje dat ik precies passend tussen de lassporen monteer. Daarop komt, net zoals bij het origineel, de reflector met drie schroeven en moeren. 


Nu een andere leuke klus: het maken van 4 nieuwe pennen. De originelen heb ik tijdens het demonteren volledig moeten vernielen maar ik heb ze voor de juiste maatvoering wel bewaard. Ik maak de nieuwe uit 4 splinternieuwe M14 bouten die ik met flex en vijl vermaak naar het origineel. Ik boor er gaten in waar straks de splitpennen komen. Ze passen perfect.


Tijdens de hittegolf spuit ik de bak. Dat is niet slim want de verf is al droog voordat hij het metaal raakt met als gevolg slecht dekkende verf die je er met een stofdoek weer af kan vegen. Maar goed, uiteindelijk, na drie bussen verf, ben ik redelijk tevreden en kan het grote moment plaatsvinden:

Met de rubber hamer sla ik de bak voorzichtig tussen de buizen van het frame. Ik krijg een deja vu van het verwijderen van de oude bak die ik toen helemaal kapot sloeg maar deze nieuwe bak past als een handschoen en zit na een paar minuten zonder veel verfschade perfect op zijn plek. 

Morgen ga ik op zoek naar beugeltjes om de bak vast te zetten aan het frame. Ik heb nog 3 originele beugels en met die als voorbeeld ga ik morgen naar een winkel die beugels van dezelfde maat lijkt te verkopen. Als ik die heb kan ik de bak vast zetten en met de laatste klus bezig gaan, het monteren van schokdempers, vering en wielen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten