donderdag 9 januari 2020

Storing!

Inderdaad. Een Willys is nooit klaar.
De dag na kerst is het schitterend weer en besluit ik met de Jeep naar mijn broer te rijden om daar een fiets op te halen. 50 km heen en 50 terug. De Jeep rijdt als een zonnetje. Als ik na een bak koffie de motor start hoor ik gelijk geknetter en een licht onregelmatig lopende motor. En inderdaad, al na 1 kilometer begint de auto in te houden, te horten en te stoten. Bij ieder verkeerslicht in Leeuwarden slaat de motor af en naar mate de tocht duurt gaat de auto steeds langzamer rijden. Met het zweet op mijn hoofd en samengeknepen billen haal ik de thuishaven, de laatste 500 meter bijna stapvoets.

Ik controleer van alles: losse kabels in het motorcompartiment en onder het dashboard, bougies, stroomverdeler maar zie niks geks. Het gekke is dat de auto bij koude start een klein stukje goed rijdt maar naar mate hij warm wordt steeds slechter loopt. Tijd voor de hulptroepen.
Na telefonisch advies van John vervang ik de rotor, verdelerkap, bobine en condensator omdat het volgens hem in de elektriciteit moet zitten maar niets helpt. Na elke vervanging maak ik een proefrit die hortend en stotend verloopt. Tijdens 1 van de proefritjes slaat ie zelfs af en start pas veel later weer met heel veel moeite.

John weet het ook niet meer en stuurt me over de post een compleet nieuwe verdelerunit die ik monteer en daarna afstel met hulp van een controlelampje. Dat heb ik nog nooit gedaan maar is makkelijker dan ik dacht.
Tijdens de beurt die John mijn auto heeft gegeven heeft hij op de juiste plaatsen op de poelie streepjes gezet. Die moeten in lijn staan.
Daarna maak ik een lampje dat met 1 draad aan de inkomende plus van de verdeler gaat en met de andere draad aan de min, de voet van de verdeler. Als je dan de stroomverdeler draait tot het lampje net uitgaat staan de contactpuntjes open en is de motor goed afgesteld. Dat blijkt zoals gezegd erg makkelijk.
Helaas helpt het niet. De auto blijft storen. Enerzijds kunnen we de stroomverdeler nu uitsluiten, anderzijds weten we nog niet waar het zit. John blijft naar de bobine wijzen maar dat geloof ik niet. Weliswaar zijn de 2 Marechal bobines heel snel stuk gegaan maar 2 Bosch bobines allebei stuk?
Ik denk eerder aan de benzine toevoer en dan met name de carburateur.
Tijd dus om andere hulptroepen te vragen. Olaf woont gelukkig vlakbij en ziet mijn auto als een uitdaging.
Toch denkt hij ook als eerste aan de stroom. Bij controle van de verbranding in de cilinders met een heel mooi stukje gereedschap waarmee je in de verbrandingskamer kunt kijken, ziet hij dat de verbranding goed is. Dat betekent dat niet alleen de vonk goed is maar ook het benzine/ luchtmengsel. Hij ontdekt wel dat de benzine toevoer naar de carburateur niet denderend is. De pompfunctie van de benzinepomp valt hem tegen. Hij is de gelukkige bezitter van originele revisiesetjes en reviseert de benzinepomp. Dat is nodig ook want het membraam van mijn volgens mij nieuwe op Marktplaats aangeschafte pomp is weliswaar heel maar al aardig aangetast.
Na montage van de pomp gaan we proefrijden. Helaas. We moeten verder zoeken. Tegen beter weten in halen we de carburateur uit elkaar maar er is helemaal niks mis mee. Nu wordt het moeilijk. Erger is dat de auto steeds moeilijker start en ook daar snappen we niks van.
Aan het einde van de middag, als we al 4 uren bezig zijn, gaat Olaf weer even achter het stuur zitten en voelt en passant aan de bedrading van het contactslot. Prompt start de auto!
Na het doorverbinden van de 2 draden van het contactslot is de storing voorbij, start de auto perfect en loopt als een zonnetje.
Ik demonteer het nieuwe replica contactslot en vervang het voor mijn oude, niet bij de Jeep horende contactslot dat er op zat toen ie uit de VS kwam. Met dat slot gaan we proefrijden en de Jeep rijdt uitstekend.
Olaf heeft nog een origineel contactslot liggen dat ik voor een klein prijsje mag overnemen. Ik demonteer de schakelaar van dit model en vervang het voor de sleutelschakelaar van mijn replica slot omdat een Slat een contactsleutel heeft.
S'avonds laat, het is droog en absoluut niet koud, maak ik nog een lange proefrit in het donker. De Jeep rijdt weer perfect.
Al met al heb ik heel veel geleerd, vooral dat een enorme storing in iets heel kleins kan zitten. Maar ook een volgend euvel, een kapotte brandstofpomp hebben we voorkomen en dat is ook winst.
Als troost krijg ik van Olaf een prachtige, originele schep. Vele malen mooier en beter passend dan mijn lelijke replica schep en met een prachtig origineel patina. Nu ben ik wel heel erg blij met mijn gereedschapsset.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten