maandag 14 oktober 2019

Een "to do list"voor de winter

Ruim 2 weken na OMG2019 belt John met de mededeling dat hij een aantal lange proefritten gemaakt heeft met de Jeep en dat ik haar kan komen halen. Hij heeft er vertrouwen in.We maken een afspraak voor vrijdag maar het weer is overal voor de zoveelste keer zo slecht (wie nu nog praat over droogte sla ik op zijn.....) dat ik het uitstel naar zondag want dan is de verwachting goed.
Op zondag rijd ik samen met mijn lief in druilerig (zucht) weer naar Brabant waar ze mij voor de deur van Johnnies garage afzet.
John weet van geen stoppen want hij staat er op dat we het toespoor van de auto nog even professioneel afstellen. Daarna start hij de motor die loopt als een naaimachientje. Ze is afgesteld met de stroboscooplamp en het toerental is met de meter er bij op 600 toeren afgesteld. Ze heeft nog nooit zo mooi gelopen. En tussendoor heeft John de bumper gerepareerd en zelfs voorzien van origineel eikenhout.


We maken een rondje om de auto en onder de motorkap terwijl John me ondertussen een "to do" lijst voor de wintermaanden laat noteren met klussen die variƫren van piepkleine handige dingetjes zoals het op juiste wijze monteren van de motorkap beugels tot grote klussen als vervanging van een fuseehuis.
Over de beugeltjes: die hebben niet voor niets een zodanig vorm dat ze na het openen van de kap opzij vallen. En inderdaad, als ik mijn kap open vallen ze altijd richting motor wat niet handig is als de kap gesloten wordt. Wist ik veel.

nu op de juiste wijze gemonteerd
   Maar goed, de To Do list is bepaald niet kort. De komende winter ga ik:


  • 1 schokdemperplaat vervangen omdat ie slecht gerepareerd is.
  • linker koplamp opnieuw vastzetten.
  • nieuwe rubbers aan een aantal schokdempers monteren.
  • het fuseehuis RV vervangen.
  • de voorste remtrommels omwisselen zodat de wielbouten de juiste kant op draaien.
  • remmen opnieuw afstellen.
  • handrem afstellen.
  • uitlaat beter vast zetten. (zit los en lekt)
  • 1 van de asjes van het koppelingspedaal vervangen.
  • de brandstofleiding bij het rechter spatbord opnieuw vast zetten.
  • de bestuurdersstoel verplaatsen. (was ik door Chris al op gewezen)
  • de bijrijdersstoel verhogen of vervangen voor het juiste exemplaar.,
  • na het vervangen van het fuseehuis weer het toespoor doen. 
  • nieuwe snelheidsmeter monteren.
  • eindelijk de gasmeter aan de praat krijgen (moet in de sensor zitten)
  • de oliemeter vervangen. 
Als we om 11.00 uur samen een proefrit maken met John achter het stuur, schopt ie naar eigen zeggen de Jeep even "flink onder de kloten" en inderdaad, we gaan als een raket. Ik zit daarbij voor het eerst op de bijrijdersplaats en begrijp nu waarom mijn lief mij al een paar keer gevraagd heeft om zij-straps te monteren zodat ze zich een beetje vast kan houden.

En dan, om 12.00 uur, terwijl de zon doorbreekt en het inderdaad stralend weer wordt, vertrek ik naar het noorden. Ik heb mijn Garmin mee, ingesteld op "vermijd snelwegen" en "neem kortste route" zodat ik kruip-door-sluip-door naar Friesland rijd. 
Maar eerst rijd ik naar Zaltbommel om een schep te halen die ik voor heel weinig op Marktplaats heb gekocht.
begin van de restauratie
Vanaf John naar Zaltbommel is 27 kilometer maar binnendoor doe ik er langer dan een uur over, ook omdat ik bij Lith gelijk de veerpont op gestuurd word. Maar ik geniet met volle teugen. 


Mijn Garmin geeft aan dat ik bijna 80km per uur rijd als ik even het pedaal in trap en zo hard heeft mijn Jeepje volgens mij nog niet gereden maar omdat ik kriskras door Nederland rijd doe ik er de hele middag over. 
Van Zaltbommel rijd ik naar Beneden Leeuwen en ga daar de brug over, vervolgens door het Land van Maas en Waal en de Betuwe naar de volgende veerpont en daarna bij Rhenen de Veluwe op. 
Het is (in Oktober!!!) 26 graden en ik zie overal mensen in T-shirt wandelen en fietsen. Ik kan het niet beter treffen. 
Van Rhenen rijd ik via Otterlo en Vaassen naar Zwolle en daarna door naar Giethoorn. De Jeep geeft onderweg geen krimp en rijdt voortreffelijk. Ook als ik voor het eerst Shell V power tank omdat daar maar 5% ethanol in zit. Bij Giethoorn trek ik uiteindelijk mijn jas aan omdat de lucht begint te betrekken en als ik bijna thuis ben (nog 10 kilometer van de ruim 300) begint het een beetje te spetteren. Om 18.30 uur rijd ik de oude dame uiteindelijk probleemloos de garage in. 
Het was een geweldige proefrit met een probleemloos draaiende motor. Prioriteit is echter wel de uitlaat want die maakt wel heel veel herrie om nog maar te zwijgen van de vele bijgeluidjes en resonanties overal uit de carrosserie. 
De volgende dag doe ik een paar hele kleine klusjes in de wetenschap dat ik de komende winter best veel te doen heb. Maar eerst kom ik eindelijk mijn lief eens tegemoet: de komende weken ga ik de bovenverdieping van het huis verbouwen. Ook leuk (mmmm)  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten