zondag 10 februari 2019

3x lekkage: kop, carburateur en carter

Na de laatste klussen doe ik de laatste testen. Alle versnellingen, de hoge en de lage gearing. Alles doet het prima. Maar de volgende dag schrik ik me een ongeluk: aan alle kanten van de kop heb ik lekkage. Langs de pakking zit een soort schuim en hier en daar lopen koelwater sporen naar beneden.


De Leeuwarden motoren revisie heeft me verteld dat ik na de eerste lange rit de bouten los en weer vast moet draaien. Ik heb nog lang geen lange rit gemaakt maar er moet wat gebeuren dus besluit ik het nu maar te doen.  Het helpt want in de testen daarna is de lekkage over.

Wat me echter mateloos stoort is de lekkage uit de voorzijde van het carter. Ik herinner me nog dat ik bij het vastdraaien van de laatste boutjes de pakking raakte. Die zat dus niet goed. Ik wilde eigenlijk wachten tot de Jeep helemaal klaar is maar ik wil proefrijden en dan wil ik niet letterlijk een oliespoor achterlaten. Ik besluit om een zondagmiddag onder de oude dame te gaan liggen om het carter opnieuw vast te draaien met een nieuwe pakking en op sommige plaatsen (daar waar het carter overgaat in het deel onder de ketting) siliconen pakking. Ook kan ik dan het filter van de olievlotter schoonmaken want dat was ik afgelopen zomer vergeten.

De pakking zit dus volledig scheef. Geen wonder dat het lekt als een mandje.

Het filter van de olievlotter is door en door smerig. Zeer nuttig om het te reinigen.



Heel voorzichtig, liggend op mijn monteursbed, breng ik het carter opnieuw aan. Daarna wil ik proefdraaien maar als ik de motor start lekt de carburateur plotseling. En niet zuinig. De benzine stroomt er aan alle kanten uit. What the F... is dit nou weer? Ik ben het helemaal zat. Ik bel Olaf. Hij geeft aan dat de naald van de vlotter blijft hangen door vuil en vraagt me het ding te demonteren en naar hem toe te brengen. Ik demonteer hem binnen 5 minuten en breng 'm gelijk naar Sneek. Het blijkt dat de door mij gebruikte Locktide is opgedroogd en dat er allerlei kleine brokjes opgedroogde Locktide in de carburateur terecht zijn gekomen.
Als ik weer thuis kom monteer ik de carb maar hij lekt nog steeds. Nu ben ik het helemaal zat. Ik loop al op mijn laatste benen en ga eerst maar eens een paar dagen uitzieken.

Een aantal dagen later voel ik mij beter en bel Olaf weer op. Hij zegt dat er niets mankeert aan de carburateur en dat het aan de benzinepomp moet liggen. Daar zit waarschijnlijk een verkeerde veer in. Die pompen werden namelijk ook op andere, grotere voertuigen gebruikt met een andere veer. Een veer die in staat was om meer benzine naar de carburateur te pompen. Ik ben eigenwijs. Ik wil eerst een paar andere dingen proberen. Ik verander de stand van de vlotter zodat hij eerder afsluit. Ik breng de afstand tussen vlotter en plaat van 10mm naar 11mm en daarna 12mm.
Het helpt echter helemaal niks. Ik bel weer. Ik wil dat Olaf hem terugbrengt naar de staat waarin ie was voordat ie de eerste keer begon te lekken. Olaf had namelijk bij het nakijken voor de zekerheid wat nieuwe onderdeeltjes gebruikt. Een paar dagen later belt Olaf me op met de mededeling dat de vlotter lek was en gevuld was met benzine. En dan doet ie niks.
Als ik de carburateur weer monteer kan ik eindelijk de motor weer starten en testen of niet alleen de carburateur niet lekt maar ook of het carter nu eindelijk niet meer lekt. Beide zijn goed. Geen lekkage!! Nu kan ik eindelijk beginnen met de opbouw van een stoel om proef te rijden.
Maar voor ik dat doe besluit ik een nieuwe stuurstang te monteren. Dat is een mooie klus. Je moet namelijk de koperen ring die er op zit om de claxon contact te laten maken monteren. Ik doe dat met de bankschroef.

De nieuwe ring tik ik er met hulp van een andere ring en de rubber hamer op. Daarna soldeer ik de draad vast en is het stuur gerepareerd. Nu kan ik ook op de juiste manier het stuur vast draaien aan de stang.

(UPDATE mei 2019: bij het monteren van de body moest ik de helaas de buitenste stuurstang verwijderen. Dat was maar goed ook want ik ontdekte dat de claxondraad van de koperen ring gebroken was. Het soldeer had losgelaten. Omdat ik me inmiddels in de stroom heb verdiept vroeg ik mij af hoe het zat met plus en min op die stuurstang. De koperen ring is aan de binnenzijde geïsoleerd waardoor het zonder probleem een plus kan zijn. Hij maakt door die isolatie geen sluiting met de stang. Wat ik ook ontdekte op G503 was dat het heel belangrijk is de draad BOVENAAN de messing ring vast te solderen zodat er 2/3 van de ring overblijft om het koperen contact dat op de buitenstang zit rond te laten draaien op de koperen ring. 
Nog een tip van G503: schuif voor je gaat solderen eerst de shimms en de ronde bovenbeugel van het stuurhuis over de stang.) 

2/3 van de ring blijft glad. 


Ik wil proefrijden maar het weer is slecht, ik ben toch nog wat slapjes van de griep, moet daarna werken en ga nog een paar dagen weg. Ik wacht nog even. Ik heb geen haast.
Morgen komt de taxateur. Ik wil de auto namelijk verzekeren want inmiddels staat er voor een kapitaal in de garage. Een kapitaal dat niet onder de inboedelverzekering valt omdat het een auto is en niet onder de autoverzekering valt omdat de auto nog geen kenteken heeft. Een speciale oldtimerverzekering brengt uitkomst. Maar daarvoor is een taxatierapport nodig. Morgen komt de expert. Ik ben benieuwd. Daarna wintersport. Maar daarna...........proefrijden. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten