maandag 24 september 2018

Spullen!

Voordat ik met de krukaslagers verder ga wil ik eerst het blok op orde hebben. Ik demonteer de oliepomp en pak de manual erbij maar die helpt me niet verder. Het is een ander model. Als ik bij Staman ben voor nieuwe oliepomppakkingen beaamt hij dat er 2 modellen pomp zijn. Ik heb kennelijk het latere model op mijn motor. Ik reinig alles met benzine. Er lijkt niets aan de pomp te mankeren. Alles ziet er netjes en onbeschadigd uit.

Nu ik het blok op de kop heb ontdek ik eindelijk de productiedatum van de motor: 8 juli 1944.
Laat-oorlogs maar volledig origineel pre-1945.

Ik zet het blok in de primer en laat dat drogen.

De kop wordt tzt Ford grijs


Ik moet verder met de lagers want ik wil zsm compressie meten. Ik heb echter weinig tijd. Wat ik wel doe is me voorbereiden op de KTR beurs van 30 september. Daar wil ik mijn slag slaan in de hoop op wat beurskortingen. Ik moet namelijk de komende tijd een smak geld uitgeven.
Dat doet me eraan denken dat ik ook een gereviseerde carburateur moet hebben. Dat is niet moeilijk. Een dik jaar geleden heb ik op Marktplaats gereageerd op een advertentie van ene Olaf die carburateurs reviseert volgens de originele specificaties. Ik was er toen nog niet aan toe maar nu bel ik hem en maak een afspraak.
Als ik zijn straat in rijd kan het niet missen. Bij een van de huizen staat een Willys in Marine grijs voor de deur te pronken. Olaf zit in de garage omringd met spullen en is als trots KTR lid zeer bereid met te helpen aan de mooiste spullen tegen prijzen waar geen beurskorting tegenop kan.
Zijn motto: "als KTR leden moeten we elkaar een beetje helpen".

Ik kom thuis met een dynamo, een stroomverdeler, een 1e model carburateur, een gasmeter (YES!) maar waarvan hij niet zeker of ie echt is, een lichtschakelaar en een zeer goede voet-startschakelaar.

Dynamo

Slat carburateur

Stroomverdeler

Gas ipv Fuel

Olaf woont vlakbij en is erg nieuwsgierig naar mijn project dus komt hij dezelfde dag nog even langs. Wat hij ziet kan zijn goedkeuring wegdragen. Wel wijst hij mij op teveel speling in de gerestaureerde as van mijn koppelings- en rempedaal. Dat moet over.

Hetgeen wordt bevestigd door Chris die een paar dagen ook langskomt. En dat niet alleen, er zit ook teveel speling in de as aan het wormwiel van het stuurhuis. Chris checkt ook de versnellingsbak. Ook hij oordeelt dat ie goed is. En daar ben ik blij mee!

Als ik Chris de gasmeter toon is zijn oordeel dat ie origineel is. Als ik hem vertel dat ik een Slat carburateur heb gekocht van Olaf schampert hij: "eerst zien dan geloven"  maar hij herkent onmiddellijk de specifieke details en is vol lof. Dat is een opsteker. Ik krijg er nu weer lol in.
30 september naar de beurs voor nog wat motoronderdelen en daarna bouwen. Met een beetje mazzel kom ik weer op schema: in januari 2019 de motor starten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten