zaterdag 4 augustus 2018

Revisie van de transfercase deel 2

Volgende week maak ik het af.....................Tja. Niet gerekend op zulk verschrikkelijk mooi weer waardoor ik meer in de tuin zit dan in de garage maar vooral niet gerekend op zoveel problemen.

Ik dacht dat ik de parkeerrem zo.n beetje af had. Als ik de nieuwe, missende borgbout in huis heb, heb ik geen idee hoe ik die moet monteren. Op G503 vind ik een paar foto's. Maar volgens mij kloppen die niet. De borgveer heeft op die manier geen nut. Dat zeggen de commentaren onder de foto's ook.
De borgveer hoort tussen brakedrum en manchet want anders heeft ie geen nut. (ik vind een filmpje van een Amerikaan die laat zien dat ie olie lekkage heeft uit zijn versnellingsbak. Als ik naar de brakedrum kijk zit er niet eens een borgbout. Mensen doen maar raak)

Borgveer op juiste plaats. Enkel nog ijzerdraad

Ik vraag Chris of ik alle gaffeltjes goed gemonteerd heb. Volgens hem wel maar hij waarschuwt me: als ik de rem niet goed afstel en de manchet daardoor gaat aanlopen, kan ik brand krijgen. Hij raadt me aan de rem pas af te stellen wanneer de auto op zijn volle gewicht is. Die raad volg ik op maar ik kijk nog wel even goed en zie dat de manchet tegen de grote bout van de bevestiging aan zit. Daar valt niets aan af te stellen op die manier. Een ring in de bout is de oorzaak.

Ik moet de hele parkeerrem weer demonteren om de bout los te schroeven en de ring te verwijderen, Maar na weer een uur sleutelen zit het goed.





Nu nog 1 klein klusje: de montage van de T84 gearbox aan de T18 transfercase. In de manual kan ik niets vinden en ook op het internet is weinig info te vinden. Kennelijk is het een simpele klus: pakking er tussen, metalen staafje in een groef schuiven, dan de 2 delen aan elkaar koppelen  en 5 bouten vast draaien. Fluitje van een cent.

Inderdaad: geen fluitje van een cent. Als ik de 5 bouten vast heb gedraaid zit de versnellingspook muurvast. Geen beweging in te krijgen. Geen enkele versnelling werkt. Ik snap er niks van en draai de 5 bouten weer los. Als ik de gearbox los trek van de transfercase blijft de uitgaande as van de gearbox vastzitten in het lager. Als ik het los wrik voel ik dat de tandwielen in de gearbox los raken. Ik weet wat er aan de hand is en ik kan wel janken: de synchromeshen zijn losgeraakt en de broodjes liggen onderin de bak.


Ik moet de hele gearbox weer uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten, Buiten is het 35 graden, binnen ook. Ik houd er maar even mee op.

De dagen daarna denk ik na over de oorzaak. waarom zit die versnellingsbak vast? Ik zoek op het web maar vind weinig. John Barton zegt iets over de interlock plunger, dat metalen staafje waarvan ik me vorig jaar afvroeg wat het was maar dat is niet erg duidelijk. Hij zegt dat er discussie over is en dat het bedoeld is om te voorkomen dat de bak in meerdere versnellingen tegelijk raakt tijdens het schakelen.

Interlock plunger. Nergens te vinden in de manual 

Het enige wat ik kan bedenken is dat er door de nieuwe onderdelen iets is verschoven waardoor de rails in de gearbox klem komen te zitten in de gaten in de transfercase. Ik besluit die gaten voorzichtig een paar honderdste mm uit te slijpen.


zonder.......

....en met interlock plunger
Nu zou het moeten passen. Ik heb de gearbox weer gemonteerd (de pakkingen worden er niet beter op) en koppel de delen weer aan elkaar. De rails passen goed in de gaten en als ik alle bouten heb aangedraaid schakelt de pook perfect. Nu de laatste stappen. Ik monteer de oliepakking in de transfercase, monteer het grote tandwiel, de kroonmoer en de splitpen. KLAAR.
Ik loop triomfantelijk de tuin in. Tijd voor een biertje.
Onder het genot van die koude klets ruim ik mijn gereedschap en de werkbank op.
Tot mijn afgrijzen vind ik de interlock plunger in een bakje. Vergeten te monteren.

Terwijl de hond prevenief achter de bank vlucht en mijn lief naar zolder verhuist, blijf ik merkwaardig kalm. Ik realiseer me dat elk nadeel zijn voordeel heb: alles moet weer uit elkaar en weer in elkaar dus ik kan straks uit mijn hoofd een versnellingsbak reviseren. Maar voorlopig ben ik het ff spuugzat.

Goed, een paar dagen later heb ik genoeg energie verzameld om weer bezig te gaan. Ik heb inmiddels weer nagedacht en weet dat ik bij het volledig verwijderen van de gearbox de uitgaande as weer los trek met alle gevolgen van dien. Ik besluit om de T84 een centimeter los te halen om te proberen de interlock plunger er met een pincet tussen te wrotten. Met wat ijzerdraadjes en een pincet lukt dat na een uurtje pielen. Daarna draai ik de bouten weer vast. Resultaat: de pook zit weer muurvast. Gloeiende, gloeiende........

Voordeel is dat ik nu zeker weet dat het aan dat rottige staafje ligt. Nadeel is dat de bak weer los moet.
Ik demonteer de 2 delen en jawel: de broodjes donderen weer onderin de bak. Ik zucht eens diep maar weet dat ik eea nu uit mijn hoofd kan (de)monteren. Het probleem met de interlock plunger is lastiger.
Ik stel een vraag op het  KTR forum. Na een paar dagen is het bijna 70 keer gelezen maar 0 antwoorden. Kennelijk weer een moeilijke vraag. Ik ga weer zoeken. Na een heleboel zoektermen vind ik een vrij recente discussie op G503. Twee mannen hebben hetzelfde probleem gehad als ik en man 2 geeft de oplossing:

Het is van het grootste belang dat de versnellingsbak in de VRIJ staat wanneer je de 2 delen koppelt. De rails moeten zo staan dat de uitsparingen aan de buitenzijde recht tegenover elkaar staan. daarna moet je de twee delen koppelen totdat er net voldoende ruimte overblijft om de interlock plunger er tussen te schuiven. 

Omdat Mike, mijn aangetrouwde, zeer handige neef, me over een paar dagen komt helpen met compressie meten wacht ik tot hij er is. Dan kunnen we het samen doen.

Als hij er is monteren we samen de 2 delen en zetten heel voorzichtig de plunger er tussen. Daar zijn we een uur mee bezig. Wat een K-werk. Het wil niet omdat de seegerring van het grote lager in de weg zit. Die seegerring zat niet aan het oude lager. Ik vraag me met Mike af of die er wel op hoort. Ik kijk op het doosje van het nieuwe lager. Dat is een na-oorlogse Hotchkiss. Kennlijk een modificatie maar niet bestemd voor mijn transfercase want hij heeft helemaal geen nut. Sterker nog, hij belemmert de montage van de plunger. We halen de seegerring er af en dan past de plunger goed.
Als alles vast zit wil de pook schakelen, Maar het houdt niet over. We halen de pook er nog een keer af. Alles zit op het oog goed. Maar ik neem geen enkel risico meer: de bak gaat naar Staman en dan mag John checken of alles inderdaad zit zoals het hoort.
op weg naar Staman

   Vervolgens kunnen we eindelijk met het blok bezig. Compressie meten. Dat wil ook niet: De nokkenas zit ergens vast en we hebben geen idee waar. De krukas draait goed dus zitten er geen kleppen klem of zo. Voor de zekerheid demonteer ik de oliepomp maar dat helpt ook niet. Na 2 uren ontdekken we dat het messing deel van de compressiemeter, het deel dat in de kop gaat, te lang is. Na het op de juiste lengte flexen van dit deel kunnen we eindelijk meten. We meten op iedere cylinder 0 compressie. Dat kan niet want de motor heeft een jaar geleden nog redelijk goed gelopen. Kennelijk is de meter stuk.
Maandag verder met een andere meter. Dan ben ik ook bij Staman geweest en heb ik ook nieuwe lagerschalen. Kunnen die er gelijk op. Dan halen we ook de kop er af om te laten vlakken. Daarna op vakantie en in september verder met een gevlakte kop en een 100% goede vesnellingsbak.


Maar het zit allemaal niet mee en voor het eerst vraag ik mij af of het me gaat lukken om de Jeep voor september 2019 rijdend te hebben. Ik vraag me zelfs af of het me uberhaupt gaat lukken om de Jeep weer rijdend te krijgen.







 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten