zaterdag 20 januari 2018

Restauratie van achteras en differentieel Deel 3.

Wat een ellende. Het weekend is droog tussen 2 stormen door dus als een haas ga ik op zaterdag aan het werk. Ik schat in dat ik in een uur klaar ben met stralen. Dat valt tegen. Tot 2 keer toe schiet de slang los terwijl dat anders niet gebeurt sinds ik professionele klemmen gebruik  en daarna scheurt de slang en moet ik het hele zaakje repareren. Ondertussen is de nozzle volledig uitgesleten zodat er veel te veel grid uit de monding komt. Ik heb echter geen reserve nozzle dus het stralen verloopt zo moeizaam dat ik ook nog op zondag bezig ben. Gelukkig kan ik de as daarna gelijk naar binnen tillen (waarbij ik een spier verrek. Dat wordt nog wat met de voor-as) en het geheel in de roest-o- leum zetten.

Het ziet er uit als nieuw dus dat is een troost na alle moeite die ik heb gedaan.



Op zijn verzoek maak ik foto's van alle nummers en tekens die ik kan vinden in de as en de remtrommels en stuur deze naar Chris.

Het teken naast het nummer op de deksel is een W in een gietpannetje. Het is van de firma Wilson die deze delen goot voor Willys en het feit dat het teken er op staat betekent dat het een erg vroege as is.

Chris geeft ook aan dat de ene steekas origineel Slatgrill is en erg zeldzaam. De andere is van later uit de oorlog.

                                                            Rechts: slatgrill


De ene remtrommel is van 3 januari 1942


en de andere een vroege GPW.


Chris mailt echter ook dat de lagerkappen in het differentieel niet goed gemonteerd zijn. Daar baal ik vreselijk van want ik heb erg goed opgelet toen ik deze demonteerde. Je moet ze namelijk precies zo monteren als ze zaten omdat ze bij het gegoten geheel horen. Daarom zitten er ook merktekens op het differentieel en de kappen. Ik baal vooral omdat iemand anders deze kappen ooit verkeerd heeft gemonteerd. Ik heb namelijk foto's gemaakt.
Maar Chris heeft gelijk. De cijfers 6 (of 9) die in een bepaalde hoek zijn ingeslagen zitten er niet voor niets en corresponderen niet met de cijfers op de kappen.
Op het glimmende deel links en rechts een 6. Op de donkere kappen moeilijk te zien deelfde 6.


Ik moet de deksel weer demonteren en de vloeibare pakking er af halen om de tekens te kunnen zien. Gelukkig had ik de hele boel nog niet vastgedraaid.
Maar de kappen moeten er weer af, de vloeibare pakking verwijderd en alles opnieuw.

De pech wordt nog erger. Als ik de pakking goed bekijk zit daar straalgrid. Ook de 10 bouten van de deksel zijn bedekt met plakkerig grid. En als ik in de remtrommels kijk zit alles onder de straalgrid tot en met de kogellagers aan toe. Ik kan wel janken.

De lagers zijn niet meer schoon te krijgen en er blijft me niets anders over dan ze uit de trommels te slaan. Daarna kan ik de trommels schoonmaken. Al met al kost het me een middag en ik moet alle lagers, ook de onbeschadigde, vervangen. Een dure les. De voor-as ga ik anders doen. Eerst reinigen en dan open maken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten