zondag 9 juli 2017

carrosserie deel 1

Goed nieuws! F, de lasser, belt. Hij heeft na de vakantie weer tijd om zijn belofte na te komen. Hij gaat echter de komende 2 maanden met de boot weg maar we maken een afspraak voor 7 september. Dan breng ik alle losse te lassen delen en maken we plannen voor de carrosserie. Hij vertelt dat hij een vriend heeft, ook een lasser, die zelf ook een Jeep heeft. Dat is erg goed nieuws want die kan mooi helpen. Het geeft mij energie om met de vieze klussen door te gaan.
Zoals ik al zei: de garage staat bomvol.

Maar ik weet nu dat de planning die ik in mijn hoofd had nog steeds staat! Ik hoop dat ik alle blikdelen eind oktober naar de lasser heb. Als dat klaar is sla ik alles op in de loods van B. Dan hoop ik ook zo ver te zijn dat het chassis naar de restaurateur kan. Als dat allemaal lukt (en waarom niet?) hoop ik dat ik na oud en nieuw kan beginnen met de opbouw van mijn Slatje.

Maar zover is het nog niet. Eerst nog een heleboel vies werk. De bak zit helemaal vol met plamuur en de onderzijde is een vieze vette kliederboel.


Ik lees ergens op KTR dat iemand goede ervaring had met een gewone hogedrukreiniger en ach, baat het niet dan schaadt het niet.
Het werkt perfect! Ik ben in een uur klaar. Grote plakkaten verf en oude tectyl laten los en daarmee ook al het vet en vuil.
En eigenlijk is de bak helemaal niet in zo'n slechte staat. Ik heb ze veel en veel slechter gezien. De steunbalken zijn door en door rot maar die kan ik in replica kopen bij Staman. In de originele balken zitten nog de bijna fossiele Amerikaans grenen steunlatten. Die ga ik vervangen door kunststof of door volledig geïmpregneerd hout want ik las (ook weer op KTR) een verhaal van een lid die zijn Willys in 1982 heeft gerestaureerd en nu weer bezig moet omdat het hout weer rot is en het vocht in het hout het metaal heeft aangetast. En aangezien ik mijn Slatje tot in lengte van jaren wil bezitten wil ik voorkomen dat ik over 20 jaar ook weer moet.



De enige echt slechte plekken in de bodemplaat zitten op de plekken waar bijrijder en bestuurder hun voeten hebben. Dat is ooit gerepareerd met plastic! Maar aangezien ook de benzinetankhouderbak (mooi Scrabblewoord) vervangen moet worden kan dat in 1 keer. Die houder heb ik al. Die heb ik in april gekocht op de KTR beurs bij Staman. Uiteraard een hoekige.














Enige jammere is dat de verschillende eigenaren in de loop der jaren tientallen gaten hebben geboord voor schroeven en bouten, De bak ziet er in tegenlicht uit alsof iemand er met een mitrailleur op heeft staan schieten.  

                                                Dat wordt nog een klus voor de lasser.

Maar goed, de bak en mijn overkapping kunnen drogen. Volgende week nieuw grid halen en dan weer stralen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten