zondag 2 november 2014

Restauratie van het dashboard. De laatste grote klus.

Eindelijk heb ik de tijd gevonden om te beginnen aan de laatste grote klus; restauratie van het dashboard. Het afgelopen jaar heb ik heel veel achterstallig onderhoud aan mijn huis gepleegd. De oorzaak van die achterstalligheid was de Nekaf. Mijn huis gilde om een verfkwast.
Uiteraard heb ik m'n Nekaf natuurlijk wel gebruikt. Sterker nog, Vóór de grote vakantie heb ik nog 2000km kriskras door Noord Nederland gereden en ben ik bezig geweest met een .50 affuit dat ik uiteindelijk toch niet gemonteerd heb omdat het stomweg te zwaar is en ik bang ben dat mijn bodemplaat uiteindelijk inscheurt of anderszins beschadigt. Daarnaast kan ik niet eens meer een krat bier vervoeren als ik dat affuit monteer en dat is wel een groot nadeel.
Maar goed, vandaag, op deze laatste lentedag van 2014 heb ik de Jeep voor de deur gezet en alles in en achter het dashboard gedemonteerd.


      Het dashboard is met glimmende verf geschilderd en alle knoppen zijn lelijk en beschadigd.









Eigenlijk ging het van een leien dakje. Toch een voordeel dat we bij de eerste montage alle schroeven en bouten met kopersmeer hebben ingesmeerd.



                           dradenwarboel.











Foto's maken zodat ik tzt kan zien hoe alle draden lopen. Hier een draad van het waterdichte systeem.








En toen ik de hele zaak uit elkaar had kon ik gelijk ook de originele massasleutel (officiële term: hoofdschakelaar) monteren.

(De puristen onder ons moeten nu maar stoppen met lezen ;-)

Zoals ik in een eerder blog heb geschreven heb ik anderhalf jaar geleden een klein brandje gehad in de motor toen een koperen leiding onder stroom kwam te staan. Smeltende koperdruppels hebben toen de kabel naar het zij-stopcontact verbrand. Die heb ik vandaag definitief verwijderd. Ik wil nl zo weinig mogelijk kabels in mijn Jeep onder het motto: "hoe minder kabels hoe minder kans op kortsluiting." Ik heb nu dus nog 2 draden over die aan de hoofdschakelaar vast zitten: een massadraad naar het chassis en een kabel die loopt naar de - van de accu.




Nu staat de Jeep weer in de loods. Komende winter genoeg te doen. 

   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten