Sleutelellende. Ik lees de artikelen vaak in het clubblad van KTR en ik loop er nu ook tegenaan. Ik sta een uur naar de Jeep te kijken met de nieuwe Reo kickstarter in m'n hand en ik probeer hem halfslachtig in de body te drukken maar dat gaat echt niet lukken. Ik kan ook geen ruimte maken met een krik of zo om op die manier ruimte te creƫren tussen motorblok en body omdat het gat precies in een bocht in de body zit. Mijn Eureka-moment komt als ik de knop vanuit de body in het gat probeer te steken. Dat lukt ook niet. Het gat is dus te klein. Na een minuutje vijlen met de ijzervijl is het gat zo groot dat ik met redelijk gemak het start pedaal kan bevestigen. De onderste dikke kabel, die naar de startmotor loopt, heb ik al vastgedraaid want daar kan ik straks niet meer bij. Maar nu nog de 2 boutjes en moertjes. Buurman J heeft al aangegeven dat ie wil helpen en samen lukt het ons om binnen een (!) uur de boutjes te bevestigen.
Nu kan ik de kabel vanaf de accu bevestigen en het pedaal testen. Sinds de brand in de Nekaf heb ik een heilig respect voor de dikke startkabels en ik neem de nodige voorzorgsmaatregelen en laat mijn lief op het pedaal trappen terwijl ik klaar sta om de stroom weer te onderbreken als er iets mis gaat.dinsdag 28 oktober 2025
Sleutelellende
Op mijn teken trapt mijn lief op het pedaal: NIETS! Er gebeurt helemaal niets. Ook niet als ze er nog een paar keer op trapt. Het enige wat ik wel hoor is een raar zacht ratelend geluid dat ik niet kan thuisbrengen. Maar ook dat geluid stopt. Ik heb geen idee. Kennelijk is er iets met de stroom.
De accu geeft netjes 6 volt. En het uiteinde van de dikke startkabel geeft ook 6v. Als mijn lief de kickstarter ingedrukt houdt heeft de kabel bij de startmotor ook spanning. Nu moet ik verder zoeken. Ergens zit een kortsluiting of zo in de draden want ik merk dat mijn verlichting het plotseling ook niet meer doet.
Ik moet nu dus dubbel gebogen onder mijn dashboard zoeken. Dat doe ik zoveel mogelijk met de spiegel want in mijn huidige toestand (stijf en veel te dik door de hormoontherapie) kan ik echt niet tussen de stoelen liggen of zo. Ik verwijder de filterette en begin daar te zoeken. Het 1e model kastje is origineel en heel zeldzaam maar niet gevuld. Ik heb de draden daar gewoon netjes aan elkaar geknoopt. Niets mis mee want tot de 2 "zekeringen" achter de snelheidsmeter heb ik overal 6 volt.
Na de zekeringen ook en om een lang verhaal kort te maken: na 2 avonden zoeken staat vast dat alle draden 6 volt hebben. Ik heb nog steeds geen idee. Tot ik de volgende dag weer bij de auto kom en de accu weer opmeet; 0,9 volt!!! De accu is plots zo dood als een pier.
Nu valt alles op z'n plek. Mijn accu was steeds wel 6 volt in rust maar ging waarschijnlijk naar 0 als ie belast werd. Ik race naar Leeuwarden voor een verse accu en daarna is het feest want het pedaal en mijn verlichting werken weer.


Geen opmerkingen:
Een reactie posten