Na de vakantie is het mooi weer en haal ik de Jeep uit de garage voor een lekker ritje. Even starten en warm laten lopen maar voor we vertrekken even een leuk vintage fotootje met wat spulletjes.
M1 Garant en Greasegun.en in kleur:
Dat wat betreft het leuke gedeelte want als ik haar even later start laat ze me echt voor het eerst in de steek. Als ik met mijn rechtervoet de starter in trap, stottert de motor maar het pedaal blijft vast zitten. De knop komt niet meer omhoog. Ik heb dat vorig jaar ook een keer gehad maar toen kwam de knop wel omhoog na een paar tikken met een hamer. Dat gebeurt nu niet, wat ik ook doe. Er zit niks anders op dan de dame weer naar binnen te duwen. Daar blijft ze staan want ik heb voorlopig geen tijd om in- en onder die auto te duiken.Dat blijft de maanden daarna knagen. Ik ben wel bezig met de motor maar dat de Jeep het niet doet is m'n eer te na. Dus op een avond in het najaar trek ik mijn oude kloffie weer aan en duik onder de motorkap in de verwachting dat ik een klusje van 1 avond ga doen.
Uiteraard kan ik nergens bij en moet eerst het Panfilter er uit.
Dat is een fluitje van een cent want die zit enkel met 4 vleugelmoeren vast.
Het startpedaal zit daar heel diep onder, in een bocht onder de bak. Ik kom er achter dat ik dat pedaal waarschijnlijk gemonteerd heb VOORDAT ik de bak op het chassis zette want ik kan er niet of nauwelijks bij.
amper zichtbaarDat wordt een K..klus want ik kan echt alleen de bovenste moer loskrijgen zodat de dikke startkabel vanaf de acuu loskomt. Daarna kan ik bij de rechter bevestigingsbout waarmee het pedaal aan de bak vast zit.
Dat kost me al bijna een hele avond. Ik besluit te pauzeren om bij Olaf een nieuw pedaal te halen. Hij heeft een origineel NOS Reo pedaal dat ooit tot de voorraad van het Griekse leger behoorde.
De volgende dag ga ik verder. Om bij de moer van de linker bevestigingsbout te kunnen, moet ik het deksel van de versnellingsbak verwijderen om op gevoel een klein sleuteltje om de moer te krijgen. Dat lukt na een half uur peuteren. De bout komt los en nu kan ik de starter draaien zodat ik bij de andere kabel kan, de kabel die naar de startmotor loopt.
Ook die gaat nu los maar daarna zit de kickstarter hartstikke klem achter het motorblok en het koppelingshuis. Wat ik ook doe, ik krijg het niet verwijderd. Ik doe misschien iets fout. Eerst maar eens wat YouTube filmpjes bekijken maar daar word ik niet wijzer van. Kennelijk is het een fluitje van een cent of zo. Ik ontdek na weer een uur kijken dat de boosdoener de startknop zelf is. Het gat in de bak is zo strak dat er geen millimeter manoeuvreerruimte is. Er blijft me niets anders over dan met de flex de knop zo laag mogelijk af te flexen. Ik vind dat niet leuk want dat is risicovol en kan veel schade veroorzaken.
Na een paar minuten flexen heb ik m'n vloer beschadigd en brand veroorzaakt want mijn firewall smeult zodanig dat ik met een spuitfles water de firewall door en door nat moet maken om het smeulen te stoppen. Maar uiteindelijk kan ik met heel veel moeite de oude starter uit de bak wrikken.
Hoe ik in Godsnaam de nieuwe er in krijg is een vraag die ik even niet wil beantwoorden. 







Geen opmerkingen:
Een reactie posten