woensdag 29 oktober 2025

Ellende voorbij

 Nog even over de accu. Die heb ik gekocht bij een groothandel in Leeuwarden waar een aardige kerel werkt die me dringend adviseert om de accu niet doorlopend aan de druppellader te hangen. Buiten het seizoen hoef je hem maar 1x in de maand te gebruiken om de accu bij te laden. Dat advies ga ik overnemen.

Ik ben benieuwd of de auto weer goed start dus ik ga als een haas aan het opbouwen maar eerst maak ik het replica luchtfilter, (inderdaad een luchtfilter ipv een onbetaalbaar origineel oliebadfilter) open om het filter te controleren. Dat is nog steeds maagdelijk wit. 

Omdat ik er nu goed bij kan, loop ik alle kabels, moeren en bouten onder de motorkap na. Op 1 na zit alles goed vast en alle kabels zien er nog steeds als nieuw uit.

Bij Van Buuren had ik niet alleen een reserve kickstarter gekocht (die ik nu niet nodig heb) maar ook een (replica?) Corcoran Brown high beam om de kapotte linker lamp te vervangen.
Ook in de lamp lijkt alles nog steeds als nieuw terwijl de behuizing 100% origineel is.
Nu ik toch het deksel van de versnellingsbak heb, wil ik ook de versnellingsbak even open maken om te kijken hoe het er daar binnen uit ziet maar als ik voor de zekerheid een paar filmpjes bekijk en dit log terug lees, zie ik er toch maar van af om ellende te voorkomen. Ik draai wel 2 schroeven los en zie dat die nat zijn van de olie en die olie ziet er goed uit. 
Daarna moet de klep er weer op en ik weet uit ervaring dat dit doffe ellende is met bouten die er niet meer in willen en rubbers die scheef zitten. 
Maar uiteindelijk, na 2 uren passen en sleutelen, lukt het en kan ik de motor proberen te starten. 
Die start in 1x en loopt als een zonnetje (al moet ik binnenkort wel kleppen stellen). Voorlopig ben ik klaar met sleutelen want volgende week moet de auto op show-display in het dorp als blikvanger tijdens de "lichtjes wandeltocht" door ons dorp. Het thema is 80 jaar bevrijding en de organisatie heeft me gevraagd om hem buiten te zetten en te versieren. Natuurlijk wil ik dat. Daarna ga ik verder met onderhoud. Dan gaat het linker spatbord er af om de claxon te repareren en de stuurinrichting na te kijken.  



 


   

dinsdag 28 oktober 2025

Sleutelellende

 Sleutelellende. Ik lees de artikelen vaak in het clubblad van KTR en ik loop er nu ook tegenaan. Ik sta een uur naar de Jeep te kijken met de nieuwe Reo kickstarter in m'n hand en ik probeer hem halfslachtig in de body te drukken maar dat gaat echt niet lukken. Ik kan ook geen ruimte maken met een krik of zo om op die manier ruimte te creĆ«ren tussen motorblok en body omdat het gat precies in een bocht in de body zit. Mijn Eureka-moment komt als ik de knop vanuit de body in het gat probeer te steken. Dat lukt ook niet. Het gat is dus te klein. Na een minuutje vijlen met de ijzervijl is het gat zo groot dat ik met redelijk gemak het start pedaal kan bevestigen. De onderste dikke kabel, die naar de startmotor loopt, heb ik al vastgedraaid want daar kan ik straks niet meer bij. Maar nu nog de 2 boutjes en moertjes. Buurman J heeft al aangegeven dat ie wil helpen en samen lukt het ons om binnen een (!) uur de boutjes te bevestigen.

Nu kan ik de kabel vanaf de accu bevestigen en het pedaal testen. Sinds de brand in de Nekaf heb ik een heilig respect voor de dikke startkabels en ik neem de nodige voorzorgsmaatregelen en laat mijn lief op het pedaal trappen terwijl ik klaar sta om de stroom weer te onderbreken als er iets mis gaat. 
Op mijn teken trapt mijn lief op het pedaal: NIETS! Er gebeurt helemaal niets. Ook niet als ze er nog een paar keer op trapt. Het enige wat ik wel hoor is een raar zacht ratelend geluid dat ik niet kan thuisbrengen. Maar ook dat geluid stopt. Ik heb geen idee. Kennelijk is er iets met de stroom.
De accu geeft netjes 6 volt. En het uiteinde van de dikke startkabel geeft ook 6v. Als mijn lief de kickstarter ingedrukt houdt heeft de kabel bij de startmotor ook spanning. Nu moet ik verder zoeken. Ergens zit een kortsluiting of zo in de draden want ik merk dat mijn verlichting het plotseling ook niet meer doet. 
Ik moet nu dus dubbel gebogen onder mijn dashboard zoeken. Dat doe ik zoveel mogelijk met de spiegel want in mijn huidige toestand (stijf en veel te dik door de hormoontherapie) kan ik echt niet tussen de stoelen liggen of zo. Ik verwijder de filterette en begin daar te zoeken. Het 1e model kastje is origineel en heel zeldzaam maar niet gevuld. Ik heb de draden daar gewoon netjes aan elkaar geknoopt. Niets mis mee want tot de 2 "zekeringen" achter de snelheidsmeter heb ik overal 6 volt. 
Na de zekeringen ook en om een lang verhaal kort te maken: na 2 avonden zoeken staat vast dat alle draden 6 volt hebben. Ik heb nog steeds geen idee. Tot ik de volgende dag weer bij de auto kom en de accu weer opmeet; 0,9 volt!!! De accu is plots zo dood als een pier. 
Nu valt alles op z'n plek. Mijn accu was steeds wel 6 volt in rust maar ging waarschijnlijk naar 0 als ie belast werd. Ik race naar Leeuwarden voor een verse accu en daarna is het feest want het pedaal en mijn verlichting werken weer. 
  



maandag 27 oktober 2025

Startpedaal Jeep stuk

 Na de vakantie is het mooi weer en haal ik de Jeep uit de garage voor een lekker ritje. Even starten en warm laten lopen maar voor we vertrekken even een leuk vintage fotootje met wat spulletjes.

                                                             M1 Garant en Greasegun.

en in kleur:

Dat wat betreft het leuke gedeelte want als ik haar even later start laat ze me echt voor het eerst in de steek. Als ik met mijn rechtervoet de starter in trap, stottert de motor maar het pedaal blijft vast zitten. De knop komt niet meer omhoog. Ik heb dat vorig jaar ook een keer gehad maar toen kwam de knop wel omhoog na een paar tikken met een hamer. Dat gebeurt nu niet, wat ik ook doe. Er zit niks anders op dan de dame weer naar binnen te duwen. Daar blijft ze staan want ik heb voorlopig geen tijd om in- en onder die auto te duiken. 
Dat blijft de maanden daarna knagen. Ik ben wel bezig met de motor maar dat de Jeep het niet doet is m'n eer te na. Dus op een avond in het najaar trek ik mijn oude kloffie weer aan en duik onder de motorkap in de verwachting dat ik een klusje van 1 avond ga doen. 
Uiteraard kan ik nergens bij en moet eerst het Panfilter er uit. 

Dat is een fluitje van een cent want die zit enkel met 4 vleugelmoeren vast.

Het startpedaal zit daar heel diep onder, in een bocht onder de bak. Ik kom er achter dat ik dat pedaal waarschijnlijk gemonteerd heb VOORDAT ik de bak op het chassis zette want ik kan er niet of nauwelijks bij.
                                                           amper zichtbaar

Dat wordt een K..klus want ik kan echt alleen de bovenste moer loskrijgen zodat de dikke startkabel vanaf de acuu loskomt. Daarna kan ik bij de rechter bevestigingsbout waarmee het pedaal aan de bak vast zit.
Dat kost me al bijna een hele avond. Ik besluit te pauzeren om bij Olaf een nieuw pedaal te halen. Hij heeft een origineel NOS Reo pedaal dat ooit tot de voorraad van het Griekse leger behoorde. 
De volgende dag ga ik verder. Om bij de moer van de linker bevestigingsbout te kunnen, moet ik het deksel van de versnellingsbak verwijderen om op gevoel een klein sleuteltje om de moer te krijgen. Dat lukt na een half uur peuteren. De bout komt los en nu kan ik de starter draaien zodat ik bij de andere kabel kan, de kabel die naar de startmotor loopt.
Ook die gaat nu los maar daarna zit de kickstarter hartstikke klem achter het motorblok en het koppelingshuis. Wat ik ook doe, ik krijg het niet verwijderd. Ik doe misschien iets fout. Eerst maar eens wat YouTube filmpjes bekijken maar daar word ik niet wijzer van. Kennelijk is het een fluitje van een cent of zo. Ik ontdek na weer een uur kijken dat de boosdoener de startknop zelf is. Het gat in de bak is zo strak dat er geen millimeter manoeuvreerruimte is. Er blijft me niets anders over dan met de flex de knop zo laag mogelijk af te flexen. Ik vind dat niet leuk want dat is risicovol en kan veel schade veroorzaken.
Na een paar minuten flexen heb ik m'n vloer beschadigd en brand veroorzaakt want mijn firewall smeult zodanig dat ik met een spuitfles water de firewall door en door nat moet maken om het smeulen te stoppen. Maar uiteindelijk kan ik met heel veel moeite de oude starter uit de bak wrikken. 
Hoe ik in Godsnaam de nieuwe er in krijg is een vraag die ik even niet wil beantwoorden. 


 




dinsdag 7 oktober 2025

En weer naar de RDW.

 Ik krijg mail van Centraal Beheer, waar ik mijn spullen verzekerd heb. De polisvoorwaarden zijn aangepast. Ik krijg vaker zulke mail die me eigenlijk niet interesseert maar uit verveling lees ik nu wat ze hebben veranderd aan mijn motorverzekering: "Bij aanpassing van het vermogen van uw motor dient dit bekend te zijn bij de RDW anders bent u niet verzekerd."

Kut! Ik bel voor nadere info met CB en zij bevestigen dat mijn motor opnieuw gekeurd moet worden. Een kwartier later belt de dame weer: "ik was nog vergeten u te vertellen dat u miv nu niet meer verzekerd bent."

Dat betekent dat ik na het maken van een afspraak mijn motor in een kar moet laden en hem naar Heerenveen moet brengen voor een keuring. Wat een gedoe. Ik maak een afspraak en kan gelukkig binnen 2 weken terecht. Voor de zekerheid vraag ik wat ik mee moet nemen: Een ID bewijs en papieren van de motor. 

Op dag-daturm-tijdstip laai ik met hulp van 3 buurmannen de Harley in  de kar, zetten m vast en rijden met z'n vieren naar Heerenveen. Daar vraagt de keurmeester waar mijn vermogenstest is. Ik antwoord dat ik die niet heb en dat ik had verwacht dat zij dat zouden doen waarop hij zegt dat ze dat daar niet kunnen.

Nu heb ik een probleem maar hij kijkt eens naar mijn nette oude motortje en naar mijn nette uiterlijk, denkt een tijdje na en zegt: "ik vind er wel wat op."

Dat duurt 3 kwartier en in die tijd doen ze allerlei testen, zoeken dingen uit op internet en doen een geluidstest. Daarna mag ik bij hem komen en vertelt hij dat ze 1201CC op het kenteken zetten en m houden op een vermogen van 49Kw. Ook laat hij mij de decibeltest zien. Eem Sportster 883 mag 96Db geluid maken, een 1200cc mag 106 Db produceren. De mijne zit op 105Db. Met de hakken over de sloot. Nu snap ik ook waarom ze m'n Db test buiten deden en niet in  die holle hal.

Opgelucht neem ik na het aftikken van 68 euro de motor weer mee. Voor de zoveelste keer goede ervaringen met de RDW. Hulde voor de mannen. 

maandag 6 oktober 2025

Weer een Harley. Geen groene.

 Een paar weken na de laatste rit met de Jeep haal ik de oude dame uit de garage voor een blokje om maar als ik haar start blijft het startpedaal vastzitten. Dat heb ik al eens eerder gehad maar na een klap op de startmotor kwam de voetknop weer omhoog en kon ik starten. Dat gebeurt nu niet. Hij zit muurvast en na wat onderzoek kom ik er achter dat dit niets te maken heeft met de startmotor maar met het pedaal zelf. Misschien zijn de plaatjes in het ding verbrand en zitten ze vast of is de veer stuk. Whatever, hij doet het niet. Ik kom daar tzt op terug omdat er weer heel andere dingen gebeuren.

Verderop in het dorp staat regelmatig een zwarte Harley Davidson Sportster op straat en ik ben helemaal verliefd op die motor. De Intruder is mooi geworden maar ja, een Harley........

Ik besluit voor de aardigheid eens op Marktplaats te kijken wat die dingen moeten kosten en tot m'n stomme verbazing staat de Sportster in mijn dorp te koop voor een bedrag dat erg meevalt. Het is een 883cc van 1996 maar met een Big Bore set (nieuwe cilinders, carburateur en andere onderdelen) is het aantal CC's naar 1200 gebracht. 

Een paar dagen later maak ik een proefrit. De motor is zo verwaarloosd dat ik van aankoop afzie maar ik ben wel verkocht. Een week later koop ik van een dame die bij Harley Davidson in Amsterdam werkt, een prachtig onderhouden Sportster 883 met een door de dealer geplaatste Big Boreset. Haar vriend is aanwezig bij de proefrit en hij is monteur bij Harley dus met het onderhoud zit het wel snor want wie laat zijn knappe vriendin op een onbetrouwbare motor rijden?

Na een proefrit en wat controles geef ik haar een zakje geld en rijd ik innig tevreden op mijn nieuwe Harley naar huis. Dat valt nog niet mee met een afgesloten Coentunnel en een bokkende, stuiterende motor waar ik niet aan gewend ben maar ik haal het zonder schade en een hele zere kont. 

(2 weken later ligt er een bekeuring voor rijden door rood licht op de mat: rood licht voor linksaf negeren op de Stadhouderskade maar ik reed helemaal niet linksaf. Ik reed naast de file mee met rechtdoor dus dat is weer een beroepszaak)  


 In de weken daarna rijd ik zoveel mogelijk en dat kan want het is mooi weer. Ik moet echt wennen aan het rijden in de laagste versnellingen maar volgens de Sportsterclub waar ik lid van word, is dat normaal bij een 1200.  Ik blijf ook pijn in mijn kont houden en dat komt door een blessure aan mijn stuitje waar ik al een jaar mee loop. Ik koop een nieuw zadel maar dat helpt geen reet. 

Ook vind ik het Apehangstuur niet mooi. Dat niet alleen, het is ook te smal waardoor ik gewoon niet ontspannen zit. Van de Intruder heb ik nog een breed Bullhorn stuur liggen dat ik er met enige moeite op zet. Ik moet daarvoor een nieuwe remleiding monteren maar dat klusje is niet moeilijk. Moeilijker is het om de bedrading weg te werken in het kleine koplampje. Het kost me een halve middag om die lamp fatsoenlijk te sluiten. 

                                                                 Apehangstuur

 


   

 

 

 

 

 

 

 

 

        Bullhornstuur


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 "Wat ga je eigenlijk met de Intruder doen"? vraagt mijn A-rijbewijsloze jongste zoon mij. "Oh, die zet ik te koop op Marktplaats." "Wat is je vraagprijs?"  " 2000 euro maar hij mag voor 1500 weg". "Verkocht" zegt mijn zoon. "Ik ben er gek op". En nu staan er 2 motoren naast elkaar onder de carport en begint de jongste met rijlessen. 

Het is een kwestie van smaak maar ik ben gek op de vintage modellen met een leren panzadel dus ik besteed een paar avonden aan het bestuderen van foto's van Harleys' met zo'n zadel. Ja! Dat ga ik doen. Vooral omdat een collega van me een heel mooi bruin leren exemplaar te koop heeft.

De plaatsing is echter heel erg moeilijk want ik kan helemaal nergens een geschikte frameplaat vinden voor het horizontale frame van mijn motor. Een zadel met springveren is daarom uitgesloten omdat er aan de voorkant geen scharnierpunt zit. Een plaat die ik ergens op een vage website koop past niet want is voor een heel ander type frame. 

Ik wil het toch! Dus na een paar avonden nadenken besluit ik zelf een plaat te maken uit een 3mm dikke staalplaat. Die plaat moet zo dik zijn omdat er hele grote druk staat op de plek waar de veren vastzitten. Verder heb ik voor mezelf nog een paar eisen: ik wil niet aan het frame lassen, er niet in boren, er moet eventueel weer een buddyseat op kunnen en het belangrijkste: ik moet de plaat kunnen verwijderen om bij de elektronica te kunnen.

De staalplaat op maat maken is niet zo moeilijk nadat ik eerst een kartonnen mal heb gemaakt.

                                             Van: 

naar:
Moeilijker is om te bedenken hoe ik hem muurvast aan de framebuis vast zet. Ik doe dat met 2 bevestigingsbeugels van de gereedschapswinkel en 4 slagmoeren die ik dun af flex. Op die manier zit de plaat vast maar kan ik hem er altijd weer zonder moeite afschroeven. 

                            (rubber lapje omdat daar een draad zit waar constante spanning op staat) 
 

Als laatste spuit ik hem zoals gebruikelijk eerst met Rust-O-Leum, een laag primer en 4 lagen zwarte semi mat spuitverf. Ik ben kritisch maar iedereen vind het mooi en belangrijker: het zit heerlijk.